Rik Houwers
Door Rik Houwers

Thijs de Heer, Peter Damen en Krijn Broekhuijsen (jazeker, dit duo bestaat uit 3 personen) zijn in de hardstyle wereld beter bekend als Degos & Re-Done. Deze drie Achterhoekers begonnen hun carrière met releases bij Mythica Records, verhuisde later naar Theracords en staan nu aan de vooravond van een nieuw avontuur bij Nightbreed Records.

Jullie kwamen in 2011 naar Theracords. Hoe belangrijk is het label voor jullie geweest?
Heel belangrijk. We begonnen bij Mythica Records en dat label stopte ermee, toen hebben we eerst een jaar/anderhalf jaar zonder label gezeten. Op een gegeven moment hadden we ‘Warrior’ en ‘Take a Trip’ opgestuurd naar Pieter (DJ Thera) en die was zeer gecharmeerd van ‘Take a Trip’. Toen is daar ‘Outside the Box’ nog aan vastgeplakt en dat was een leuke binnenkomer. Het was het begin van alles.

Waarom hebben jullie dan toch besloten om Theracords te verlaten?
Tijdens het maken van de track ‘Night Falls’ met Bass Chaserz, zijn wij in contact gekomen met Nightbreed Records en werd er van beide kanten interesse getoond. Dit was in het begin van 2016. Daarna zijn we met Theracords gaan praten en besloten we dat we wilden switchen, omdat we toe waren aan een nieuwe stap.

D&RWaarom is de keuze gevallen op Nightbreed Records?
Tijdens die samenwerking met Bass Chaserz is alles gaan rollen. We hebben toen ook veel contact gehad met de jongens van Nightbreed, vooral Endymion en High Voltage. Het is namelijk een hechte groep. Tijdens deze gesprekken kregen wij het gevoel dat het label erg vet was en hierdoor kregen wij ook weer nieuwe energie. Nightbreed heeft een goede kijk op alles en door hun visie werden wij gestimuleerd om een aantal grote stappen te maken in onze carrière. Nightbreed heeft ons de kans gegeven om onze ervaringen mee te nemen naar een nieuwe omgeving en te groeien als artiesten.

Samen met Theracords hebben wij ervoor gekozen om na Q-BASE het label te verlaten. Dit gaf ons ook meteen de gelegenheid om met Nightbreed goede plannen te maken over onze toekomst. We hebben de afgelopen tijd erg hard gewerkt en zijn muzikaal ook erg gegroeid. Dit kunnen wij nu presenteren bij Nightbreed. Het is voor ons echt weer een frisse start.

Wij zijn Pieter en Ingrid (eigenaren Theracords/Limitless Agency) ook dankbaar voor alle kansen die ze ons hebben gegeven. Wij zijn ook als vrienden uit elkaar gegaan!

Nu jullie bij Nightbreed zitten, betekent dat dat jullie vaker daar in de studio zullen zitten of blijven jullie in de Achterhoek produceren?
Krijn: Ik zal het je sterker vertellen. We zijn bezig met het bouwen van een eigen studiocomplex in de buurt van Arnhem, vlakbij het terrein van Dreamfields. Daar komen 2 studio’s, een bar en een ontvangstruimte. We kunnen wel elke keer op en neer naar Den Haag (studiolocatie Nightbreed/Endymion), maar nu kunnen ze ook naar ons komen. Zo kunnen wij hen op dezelfde manier ontvangen.

Thijs: Ja, met veel bier!

Krijn: Den Haag blijft de headquarters van Nightbreed/Endymion en Arnhem wordt de Degos & Re-Done headquarters. Maar de nieuwe studio wordt ontzettend vet!

Jullie hebben met Bass Chaserz de collab ‘Night Falls’ gemaakt. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
Thijs: Het begon allemaal met het zetten van bier selfies op Snapchat. Ik kreeg er één terug van Jos en zo begon het een beetje. Jos en ik lijken wat dat betreft een beetje op elkaar, want wij zijn allebei zo gek als een deur haha! Peter en ik ontmoette Jos en Marco voor het eerst op Defqon 1. en daar was sprake van een klik. Daarna kwamen wij ze ook weer tegen op HDE vorig jaar en daar is het balletje gaan rollen.

Krijn: HDE was voor mij de eerste kennismaking met Bass Chaserz. Op HDE werd het al vrij snel duidelijk dat Degos & Re-Done en Bass Chaserz samen de studio in zouden gaan om een collab te gaan maken en dat is uiteindelijk ‘Night Falls’ geworden.

D&RWat heeft jullie doen besluiten om te vertrekken bij Limitless en voor Make You Dance te tekenen? Heeft dat te maken met het vertrek bij Theracords?
Voor ons was het belangrijk dat we niet alleen qua label zouden veranderen, maar ook met de boekingen. Het moest voor ons echt een frisse start zijn en wij zijn niet zo van het halve werk. We hebben toen Nightbreed gevraagd wat zij voor ons de beste keuze vonden qua boekingen. Zij hebben ons toen aan Make You Dance voorgesteld en daar mochten we op gesprek komen. Het gesprek was heel positief en dat boekingskantoor zelf is echt heel mooi. We hebben ook nooit slechte verhalen gehoord over Make You Dance en we komen daar op gesprek en het eerste wat ze zeggen is: “Op lange termijn..”. Toen waren we meteen verkocht. Toekomstplannen, lange termijn, professionaliteit, dat sprak ons meteen aan. Is er wat mis, dan hangen ze meteen aan de telefoon en zitten ze erbovenop. Dat is gewoon fantastisch. Ze hebben gewoon een enorme spirit.

Is de kans op een collab met bijvoorbeeld E-Force of Digital Punk nu een stuk groter, nu jullie bij dezelfde agency zitten?
We hebben wel veel contacten natuurlijk, je ziet elkaar bijna elk weekend. Edward (E-Force) kennen we al 8 jaar, daar hebben we nog samen mee bij Mythica gezeten. Het mooie aan Edward is dat hij, elke keer als we hem tegenkomen, begint over die tijd. Ook hebben we toen al een keer afgesproken een collab te doen, maar daar is het nog niet van gekomen. Misschien in de toekomst, ons lijkt dat super vet. Zeker nu wij deze stap hebben gemaakt, heb je wel een beter aanknopingspunt om een gesprek te beginnen en eventueel samen te gaan werken.

Make You Dance stelt dit op haar website: ‘We only represent artists who are highly respected names.’ Dit kun je op twee manieren opvatten. Een beetje arrogant, maar aan de andere kant ook als een groot compliment. Hoe zien jullie dit?
Als je spreekt over ‘highly respected names’, dan zitten wij nog aan het begin van de ladder. We moeten ook zo eerlijk zijn om te zeggen dat wij nog een lange weg hebben te gaan en we staan ook gewoon met beide benen op de grond. Wij zijn qua naam nog geen E-Force of Digital Punk bijvoorbeeld, maar wij hebben wel echt de ambitie om daarheen te gaan.

Thijs: Ik bedoel, ik val liever dood aan de grond dan dat ik half tempo zou produceren, draaien of wat dan ook wat met D&R te maken heeft. Je gaat er wel 200% voor om net zo groot of zelfs groter te worden als die gasten.

Kan ‘Die Slowly’ daar in helpen?
Hoe die track tot stand is gekomen is een heel leuk verhaal. Op een gegeven moment hadden wij net getekend bij Nightbreed en we waren super druk met DNR LIVE. Wij werden toegevoegd aan de groepsapp van Nightbreed en toen begon het. Om de dag kwamen de berichtjes waar de tracks bleven en waar de hits bleven, als grapje uiteraard. Maar wij waren super druk met DNR LIVE en je maakt dan een set met op maat gemaakte muziek. Tracks, bootlegs, remixen en andere edits van tracks weet je wel. Je hebt dan niks om te laten horen. Op een gegeven moment was ‘Die Slowly’ klaar, met Emporium was dat. Die track stond ook gewoon met een week. We hebben toen maar ‘Die Slowly’ naar Nightbreed gestuurd en die waren helemaal lyrisch!

Die track is helemaal ontploft. Op QAPITAL werd de track al drie keer gedraaid, door Endymion & Bass Chaserz, Crypsis en Warface. Ook op Defqon.1, Q-BASE, Rebirth en Dominator draaide ze ‘Die Slowly’, die support die we ontvingen was fantastisch! We kregen meteen Unleashed aanvragen, cd aanvragen, maar we zaten toen nog niet bij Nightbreed dus dat kon dus nog niet. Hij staat nu op de Q-BASE cd, maar hij had net zo goed op de Defqon.1 of Decibel outdoor cd kunnen staan.

‘Die Slowly’ wordt nu gewoon de standaard die wij willen nastreven, net als ‘Feedback’ en ‘Sing for the Moment’. We hebben nu tien tracks af en werken met een soort trechter. Daar gaan de tracks in en dan heb je de kans dat er maar eentje uitkomt en dat was op dit moment ‘Die Slowly’. Een andere topper wordt de remix die we aan het maken zijn voor High Voltage zijn album, maar daar kunnen we nog niet zoveel over zeggen uiteraard.

Degos & Re-Done bestaat eigenlijk uit drie man, toch weten veel mensen dit niet. Hoe zijn jullie drie bij elkaar gekomen?
Thijs: Ik kreeg de track ‘Synthgeweld’ van een klasgenoot en ik was toen zelf erg bezig met het maken van setjes. In één van die setjes had ik ‘Synthgeweld’ gebruikt en Krijn hoorde dat. Zo ben ik in contact gekomen met Krijn. Het allereerste begin waren Krijn en Peter Degos & Re-Done.
We hadden ergens in 2008 een optreden in Katwijk en Krijn zei dat ik maar moest gaan in plaats van hem. Dat was op een feestje van E-Force in een jeugdcentrum. Moesten we na 20 minuten stoppen, omdat de politie eraan kwam. Bleek dat het veel te hard was gegaan en de buurt had geklaagd. Dat was de eerste Degos & Re-Done boeking haha! Daarna bleef ik erbij en draaide ik in plaats van Krijn. Daar was ik wel heel blij mee, een kans waar iedereen van droomt.

Krijn: Ik had nog nooit een dj deck aangeraakt en ik had geen ambitie om op het podium te staan. Thijs heeft ook een commerciële kop haha!

D&RJullie zijn echt elkaars tegenpolen, werkt het daarom zo goed?
Peter: Ik denk dat dat wel meevalt.

Krijn: Jullie zijn wel elkaars tegenpolen hoor, zo uitgesproken als Thijs is dat ben jij wat minder.

Thijs: Ik ben gewoon een Nederlander hoor, voor een Pool moet je maar bij Crypsis zijn haha!

Peter: Natuurlijk hebben we verschillende meningen over zaken, maar als je dat naar één track kan brengen maakt dat wel iets unieks en iets dat werkt.

Krijn: Nu lijkt het net alsof het heel goed gaat en heel gezellig is, maar soms is het ook zo dat ik iets heel vets maak en dat laat ik het horen, kijk ik om mij heen en dan denk ik van kut haha!

Thijs: Dat wij nog nooit knallende ruzie hebben gehad, daar verbaas ik mij nog weleens over. Soms dan zeg ik alles wat ik er van vind en dan moet ik gaan oppassen. Ik zeg het wel, maar de deur moet open staan, zodat ik meteen in de auto kan stappen en weg kan rijden. Bij wijze van spreken natuurlijk.

Peter: En aan de andere kant worden de vlaggen hier opgehangen als een nummer aanslaat en dan is het feestje maken.

Gaan jullie buiten de muziek om ook met elkaar om?
Krijn: Nah, we zitten alleen maar in de studio. Iedereen slaapt wel in zijn eigen bed.

Thijs: Het is natuurlijk ook zo dat Peter zijn eigen vriendengroep heeft, Krijn heeft zijn eigen vriendengroep en ik heb mijn eigen vriendengroep. Ik wil mijn vrienden ook gewoon zien. Ik heb Peter ontmoet via een klasgenoot. Dat was met een kerstmarkt en Peter moest daar draaien en ik lulde de markt aan elkaar. Had Peter een trance cd van zijn broer meegenomen, toen heb ik die cd voor 5 euro verkocht haha! Dat was dus de eerste ontmoeting met Peter.

Peter: Daarna gingen we een beetje met elkaar draaien en moest je nog je setjes online zetten. Dat gebeurde dan op Music in Control.

We hebben nog niet veel gehoord over jullie nieuwe live-act, DNR LIVE. Jullie hebben ondertussen op Emporium en Dreamfields gestaan hiermee. Wat gaat er verder met de live-act DNR LIVE gebeuren en wat hopen jullie toe te voegen?
Het moet vooral exclusief blijven en we hopen dat op grote festivals te kunnen laten zien. De eerste is ook pas weer over een half jaar en zal dan bomvol zitten met nieuwe tracks, edits ga zo maar door. Het gaat om het uiten van je creativiteit en we kunnen nu ook andere dingen laten horen. Live edits kun je niet uitbrengen op die manier, omdat ze gewoon echt gemaakt zijn voor tijdens een live-act. De structuur van de muziek kun je gewoon helemaal veranderen, dingen weglaten die je normaal op een release moet hebben. Dat is bij een live-act niet zo van belang, daar kun je gewoon de muziek op maat maken voor de dansvloer. We maken het hoe we draaien, heel veel teasen en mash-ups. Het is gewoon een half uur alleen maar Degos & Re-Done tracks en we hebben een jasje aan.

D&RIn februari hadden jullie in Australië een interview met Alive at Night. Het ging daar onder meer over een te maken album. Jullie antwoord was dat jullie het goede moment moesten afwachten. Dat moment is er nu nog niet denk ik, balen jullie er van dat iedereen in het najaar ‘opeens’ met nieuwe albums kwamen?
Als we een album gaan maken, dan willen we ook dat het een heel goed album is. Elk nummer moet de moeite waard zijn en dat mensen bij elke track denken: “Oh deze is vet, deze is ook vet en deze ook.”. Het is niet dat dat nu niet gebeurd, maar soms lijkt het wel dat sommige mensen een album moeten maken. Dat hoor je dan helaas ook. Meestal is het zo dat 3 nummers van zo’n album helemaal te gek zijn en de rest is leuk om te luisteren, maar die zullen wij nooit draaien. Het moet voor ons gewoon kwaliteit zijn en dan niet streaming of iets dergelijks, maar echt iets tastbaars en origineels zijn. Als we dan uiteindelijk een album gaan maken, dan maakt het ook niet uit of 5 of 10 albums uitkomen. Bij het maken van een album wordt je automatisch vergeleken met andere. Je moet je toch onderscheiden en voor ons is het ook wel lachen dat er een competitief aspect aanzit.

Jullie hebben nu drie keer een eigen feest georganiseerd genaamd Achterhoeks Beuken in de Radstake. Komt er nog een nieuwe editie?
We hopen van wel, maar het staat nog even in de ijskast. We zijn nu natuurlijk hartstikke druk geweest met het regelen van alles bij Nightbreed en Make You Dance, zodat wij daar goed kunnen beginnen. Er zal vast nog wel een keer een editie komen, maar wij zijn dj’s/producers en geen partyorganisatie.
De eerdere edities waren wel echt goud. De eerste editie hadden wij een eigen tap op het podium, nou dat hebben ze geweten bij de Radstake. Andere dj’s kwamen ook naar ons toe en zeiden ook dat ze veel hadden meegemaakt, maar een eigen tap was iets wat ze nog nooit hadden meegemaakt. We konden gewoon onbeperkt bier tappen en daar maakte Frequencerz ook dankbaar gebruik van haha! Hingen Thijs en Niels (Frequencerz) daar met de mond onder de tap en hadden we aan het eind van de avond een 50 liter fust leeg, ja dat was wel echt lachen!

Voor de laatste vraag gaan we even terug in de tijd. Jullie stonden in 2013 voor het eerst op Q-BASE. Aan het einde van de set knalde alles eruit. Wat gebeurde er?
Op een gegeven moment, dit is wel echt grappig trouwens, waren we lekker aan het draaien en er stonden nog 2 of 3 tracks op de planning. Na ons kwam Gunz for Hire en die hele hangar stond dus al helemaal vol. Komt de stagemanager naar ons toe en die zei dat we wel op tijd moesten stoppen. Dus hij loopt net weg, knalt die hele mixer eruit. We wisten eerst niet wat er aan de hand was en Thijs schreeuwde naar die stagemanager of er nu al gestopt moest worden. We wisten dus niet wat we moesten doen, of de front of house dit nou deed of dat er iets mis was met de apparatuur. Op dat moment keek Thijs naar de mixer en zag dat er iets niet klopte. Hij deed de fader twee keer omhoog en omlaag en het bleek dat er iets mis was met de mixer. Wat doe je dan? Lachen en ouwehoeren met het publiek. Dus Thijs daar armen in de lucht en schreeuwt: “Heuj!”. Die hele hangar ging los, dat was echt mooi. Op een gegeven moment komt die stagemanager weer terug en vroegen we hem of dit vanuit hun kwam, want er was verwarring. Het kwam dus ook niet vanuit de organisatie. Nog meer mensen om ons heen, een geluidsman, Ruffian die even kwam ouwehoeren. Peter kwam toen met het idee om de mixer uit en aan te zetten, maar de muziek liep wel gewoon door. Kwam de muziek dus precies op het goede moment erin, ‘Madley’ was dat. Toen ontplofte de boel pas echt in de hangar. Dat was wel echt magisch! We hadden ons ook geen beter einde kunnen wensen, tenzij er 10 naakte wijven op het podium zouden staan haha! Iedereen heeft dit onthouden. Thijs kwam laatst nog een stagiaire tegen van het werk en die refereerde nog aan dat specifieke moment uit die set op Q-BASE 2013.

Deze week komt de preview van ‘Die Slowly’ online, zorg dus dat je de pagina’s van Degos & Re-Done en Nightbreed in de gaten houdt om deze track niet te missen. Voor wie niet kan wachten, in de officiële aankondiging van de overstap staat in het filmpje een hyperlink naar de videoclip van ‘Die Slowly’. Zoeken geblazen dus!

Thijs, Krijn en Peter, hartstikke bedankt voor jullie openhartigheid en heel veel succes met jullie nieuwe uitdaging bij Nightbreed Records!

Reageren