Hard News
Door Hard News

Max Enforcer gaat al vele jaren mee in de hardstyle scene. Het is dan ook niet gek dat hij op een classics feest te vinden is. Toch is het laatste classics optreden van hem alweer een aantal jaar geleden. Hoog tijd dus om even met de beste man te spreken over zijn liefde voor hardstyle, zijn gedachten over de klanken van welleer en zijn optreden op Vroeger Was Alles Beter.

Hoe ben je in aanraking met Hardstyle gekomen en hoe is deze liefde ontstaan?
Ik ben in het jaar 1999 begonnen met produceren van hard-trance met techno-achtige invloeden. Ik produceerde veel hardcore en wilde er iets bij doen waardoor ik geïnspireerd bleef. De liefde voor trance en techno had ik sowieso al ontwikkeld, net als de liefde voor hardcore. Toen ik in Midtown muziek hoorde dat harder klonk dan trance maar minder hard dan hardcore, besloot ik dat ook te proberen. Toevallig had Jeroen Streunding hetzelfde idee en al snel doken we de studio in. Dat ging best goed en smaakte naar meer. Midtown startte het label Seismic Records en Jeroen alias
‘The Beholder’ en Dennis ‘Balistic’ Copier werden de label managers. Mijn samenwerking met Jeroen kwam uit als tweede release van het label en omdat ik nog geen alias had bedacht en het toch een samenwerking was, besloten we onszelf ‘Zero Vision’ te noemen. De track heette ‘Everybody’ en werd direct op de Mysteryland CD gezet en deed wel wat stof doen opwaaien. Omdat de vraag naar dj’s in dit genre groter werd, heb ik mijzelf daarna een alias aangemeten: ‘Max Enforcer’. Een flink aantal releases verder viel tijdens een gesprek in Midtown de naam ‘Hardstyle’. Ik dacht…ok…cool…ik maak Hardstyle.

Vroeger was natuurlijk alles beter. Is er iets wat je mist (of mooiste herinnering)?
Ik denk dan aan de eerste edities van Hard Bass en Decibel. De opkomst van Showtek, mijn B2B set met Dana in de Jaarbeurs en het produceren van een hoop b2s anthems.

Max Enforcer Vroeger Was Alles BeterJe hebt natuurlijk in de afgelopen 10 jaar veel geleerd. Hoe kijk je terug op hoe je zelf was tijdens deze 2006 – 2011 periode?
Dingen veranderen continu, maar pas als je terug kijkt zie je hoe tof sommige dingen waren. Het is mooi dat ik vanaf dag één mee heb mogen groeien met hardstyle, maar de periode 2006 – 2011 was naar mijn mening nog belangrijker dan daarvoor. Hardstyle werd door de toen nieuwe generatie flink onder handen genomen en daardoor kwam de ontwikkeling in een stroomversnelling. Met de introductie van de ‘pitch’ kick werden de techno invloeden verbannen en kwamen er nieuwe mogelijkheden met betrekking tot melodieën. Zelf bleef ik in die periode qua producties wat aan de rauwere kant van hardstyle zitten. Dit kwam vooral door mijn hardcore alias ‘Evil Activities’. Maar melodieën zijn altijd mijn ding geweest en de euforische kant van hardstyle oefende dan ook een steeds grotere aantrekkingskracht op me uit. Zo kwamen er rond 2009/2010 verschillende stijlen hardstyle uit mijn studio. Be Amazed, Fade to Black en On the Go aan de ene kant, en Gold aan de andere kant.

Wat kunnen we van je set op Vroeger Was Alles Beter verwachten? Hoe ziet voor jouw de ideale classic set eruit?
Ik ga veel platen uit mijn discografie draaien, aangevuld met andere klappers van toen!

Een grote classic hit van je is natuurlijk ‘Gold’. Sta je er ooit bij stil dat je een ‘klassieker’ hebt gemaakt die tot op de dag van vandaag nog steeds gedraaid wordt?
Het is supermooi om verantwoordelijk te zijn voor een evergreen. Ik hoop dat er nog een paar bij komen.

In welk opzicht is je voorbereiding op een classic set anders dan die van een normale set?
Er gaat zeker wel wat meer tijd zitten in de voorbereiding. Vooral de oudere platen zijn meestal wel toe aan een re-master zodat die tracks net wat lekkerder klinken.

Dit is een van de weinige keren dat je op een classic feest staat. Heeft het een reden dat deze optredens zo spaarzaam zijn? En waarom mogen Max Enforcer fans dit nu echt niet missen?
Ik ben iemand die graag vooruitkijkt en altijd nieuwe muziek maakt. Dat deed ik toen ook en in die zin is er dus niets veranderd. Ik had toen ook een toekomstvisie en het resultaat daarvan is nu muziek van het verleden. Het is tof om soms terug te kijken, maar ik doe dat persoonlijk liever niet te veel, omdat mijn focus op nu en de toekomst ligt. Ik wil over tien jaar de muziek van nu draaien op “Vroeger Was Alles Beter” ;). Het komt dus niet al te vaak voor dat ik qua set terug in de tijd ga, dus alleen daarom al mag je het niet missen!

De liefde voor de klassiekers lijkt in de hardstyle scene groter dan bij andere genres. Waar denk je dat dit aan ligt?
Mensen zijn dingen soms ineens zat. Te veel euforisch resulteerde in een tegenbeweging. Nu komt de melodie weer om de hoek kijken en ik denk dat mensen daarom teruggrijpen naar die oudere platen. Die trend zie je ook terug in de producties van nu. Ik vind het tof!

Max Enforcer classicDat je op dit evenement staat betekent automatisch dat je zelf ook al een tijdje mee gaat. Waar zie je jezelf over 10 jaar?
Ik maak dan nog steeds muziek, draai plaatjes en sta anderen bij in de ontwikkeling van hun carrière. This is still the best job in the world…

Als je maximaal 5 classic tracks mee mocht nemen naar een onbewoond eiland, welke zouden dat dan zijn?
Onmogelijke vraag…maar de eerste 5 die in me opkomen:
– Project One – Art Of Creation
– Max Enforcer – Gold
– Noisecontrollers – Attack again
– Zany & DV8 – Nothing else matters
– Max Enforcer & Frontliner – On the go

Reageren