Sharon van der Werf
Door Sharon van der Werf

Koningsdag is de dag waarbij het niet de vraag is óf je naar een festival gaat, maar naar wélk festival je gaat. Voor de bezoekers van Beat The Bridge was het nog één keer knallen: na 7 fantastische jaren trekt de organisatie de stekker uit het festival. Wij waren, uiteraard geheeld oranje uitgedost (ja echt, zelfs mijn Air Max hebben een oranje touch!) aanwezig op de laatste editie om de verjaardag van onze koning te vieren. Dit was Beat The Bridge, one more time.

Met kriebels in onze buik liepen we van Arnhem centraal naar de John Frostbrug. Dé legendarische brug waar in 7 jaar al meer dan 150 artiesten hebben opgetreden. De brug waar in totaal al meer dan 90.000 bezoekers in het oranje hebben genoten van de lekkerste melodietjes en de rauwste beats. De dag begon al goed, want terwijl we langs het festivalterrein liepen en op zoek zijn naar de ingang, hoorden we Keltek een heerlijk setje draaien. Zo klinkt ‘Drift Away’ van Phuture Noize keihard door de speakers, maar zijn eigen nummers ‘Sniper’ en de samenwerking met Devin Wild, genaamd ‘Number 15’. Ondanks dat de man al tijden meegaat in de scene, is Keltek een naam om in de gaten te houden. Hij is onwijs enthousiast en gaat helemaal los op alle nummers die hij draait. Leuk om naar te kijken, nog lekkerder om het festival mee te beginnen. Want dat smaakt naar meer!

Rauwe kicks op de Factory Stage

Tegelijkertijd stond Act of Rage op de andere stage, de Factory Stage, te draaien. De Factory stage leek te bestaan uit houten pallets, metalen platen en andere industriële elementen. De stage deed zijn naam zeker eer aan. Act of Rage draaide ‘Blazing’, ‘Sabotage’ en ‘Out For Blood’, het anthem van Supremacy Australië van afgelopen januari. Dit nummer mixte Act of Rage fenomenaal over in het nummer ‘D.R.U.G.S.’, zijn collab met Ran-D, wat uiteraard door iedereen luidkeels werd meegeschreeuwd.

Killshot nam het stokje van Act of Rage over. Hij begon zijn set lekker met ‘Radioactive’ van Mark With A K en Warface, ‘Dope Shit’ van Hard Driver en het populaire Shockerz anthem ‘Conflict Override’ van D-Sturb en MC Nolz. Ook koos Killshot ervoor om ‘Followed’ van Rejecta te draaien, misschien wel het populairste nummer van dit moment. Een slimme zet, want met dat nummer kan je sowieso verwachten dat het hele publiek losgaat. Ook toonde Killshot zijn medeleven aan de overleden house-held Avicii. Een keiharde edit van Levels ramde door de speakers in Arnhem.

Killshot Beat The BridgeKom aan boord op de Crazy Cruise!

Halverwege de set van Killshot is het voor ons tijd om ons richting de boot te verplaatsen. Het is inmiddels een traditie: op Beat The Bridge kan je genieten van de Desperados Crazy Cruise. Met pak ‘m beet 100 man vaar je drie kwartier op het water om te genieten van de gekste freestyle. Nummers als ‘Ik Denk Dat Ik Straks Naar De Klote Ga’, ‘Sweet Dreams Are Made Of This’ en ‘Viva Hollandia’ zorgden ervoor dat het dek van de boot nog maar nauwelijks heel bleef. Er was zelfs een sitdown waar letterlijk íedereen, inclusief barpersoneel, aan meedeed tijdens Wildstylez’ ‘Year Of Summer’. Uiteraard werd het bootreisje afgesloten met een paar snelle (happy) hardcore nummertjes. Met vermoeide benen en een voldaan gevoel liepen we de boot weer af.

Door het tochtje op de boot hebben we het overgrote gedeelte van de set van Wildstylez moeten missen. Gelukkig hebben wij overal ogen en oren, dus kunnen we hier ook verslag van doen. Wildstylez bewees maar eens dat euforische hardstyle nog overvolle zalen trekt. Voor een afgeladen Bridge Stage draaide Joram tracks als de collab van Headhunterz en Sub Zero Project, ‘This Is Our Church’, ‘D-Block & S-te-Fan – Gimme Your Love‘ en zijn eigen remix van ‘Great Spirit‘.

Wildstylez Beat The Bridge#Tweekay16, all night long
Daarna was het de beurt aan Da Tweekaz, die de set aftrapten met de Team Blue remix van ‘I’m Blue’ en het Reverze anthem ‘Essence of Eternity’. Tijdens het vrolijke ‘#Tweekay16’ klonken er veel heeee’s en hoooo’s uit het publiek, evenals tijdens ‘Jägermeister’. Da Tweekaz sloten af met een eigen remix van het populaire ‘Zombie’, die in een echt Da Tweeka-jasje gestoken werd.

Het setje van Requiem kon voor een aantal bezoekers niet meer stuk als ze het podium op mogen om te laten zien hoe goed en vooral hoe hoog ze konden hakken. MC Da Syndrome maakte er een heuse wedstrijd van. Zo konden de bezoekers onder andere hun kunsten laten zien op ‘Party At My Place’ van D-Sturb en ‘America’ van Radical Redemption.

Da Syndrome BTBAmericaaaaa
Met dat laatste nummer van Requiem werden we meteen opgewarmd voor het setje wat daarna kwam, want nog geen tien minuten later draaide ook Radical Redemption het nummer ‘America’ op de overvolle Bridge stage. Het nummer wordt gevolgd door onder andere ‘Pop me’, ‘Brutal 6.0’ en ‘Road to Redemption’. Ook de klappers ‘Kill Me’ en ‘Only Bass’ knallen onder luid gejuich van het publiek door de speakers. Na het setje van Radical moesten we dan ook zeker even een pauze inlassen, want na al deze klappers hielden onze benen het even voor gezien. Tijd om iets te snacken. Daarin werden we niet teleurgesteld, want de keuze was in verhouding tot de grootte van het festival vrij breed. Hamburgers, pizza, Vietnamese loempia’s of een verse smoothie: voor ieder wat wils.

Kippenvel bij Living for the moment
Ran-D draaide ook op de Bridge Stage. Hij zorgde ervoor dat de voetjes van de vloer kwamen met de nummers ‘Born To Die’, ‘Band Of Brothers’ en het populaire Defqon.1 anthem ‘No Guts, No Glory’. Ook werd het publiek onwijs enthousiast van het nieuwe Gunz for Hire nummer ‘Bella Ciao’, welke geïnspireerd is op de Netflix serie La Casa de Papel. Daarnaast draaide hij ook G4H-nummer ‘Armed and Dangerous’, ‘There’s a Lot Going On’ van Phuture Noize en Rebelion’s ‘Bring It On’. Heel bijzonder was het laatste nummer, want Ran-D koos ervoor om af te sluiten met ‘Living For The Moment’. Dit is een nummer wat hij vrijwel nooit meer draait buiten classicsets om, wat ervoor zorgde dat het hele publiek met kippenvel op de armen stond. Dit nummer werd dan ook uit volle borst meegezongen. Want laten we eerlijk zijn: die tekst kent vrijwel iedere hardstyle-liefhebber foutloos uit zijn hoofd.

Na Ran-D bleven we nog even staan bij D-Sturb. Met de heerlijke kick van het nummer ‘Born To Rage’ van D-Sturbs onlangs gereleaste mini-album werd alle energie de lucht in geknald. Wat een lekker nummer! Ook de nummers ‘Kill Me’, die hij samen met Radical Redemption schreef, en soloplaat ‘Apocalyptic Darkness’ waren uitermate geschikt om nog flink los op te gaan, voordat we de raw hardstyle achter ons zouden laten om te genieten van Miss K8’s hardcore geweld.

‘I made you my bitch’

Miss K8 zag er prachtig uit in een zwart glitterjurkje. We waren overigens wél teleurgesteld dat K8 niet gekozen had voor een oranje jurkje, maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken. Miss K8 zorgde voor een snoeiharde nummers om de laatste delen van de brug volledig af te breken. Zo kregen we ‘St8ment’, haar nieuwste nummer ‘Temper’ en ‘Wall of Bass’ van D-Fence en Deadly Guns te horen. Ook een aantal nummers van Angerfist kwamen voorbij, zoals ‘Gangsterizm’ en ‘Pissin’ Razorblades’. Het publiek reageerde ontzettend enthousiast toen de klanken van N-Vitral’s ‘Poison Spitter’, het anthem van Snakepit 2018, door de speakers knalde. Het laatste beetje energie werd nogmaals uit de tenen gezogen. Miss K8 sloot haar set af met ‘Gas erop!’ van Neophyte en Zany. De tekst “Gas erop hier leef ik voor” vatte precies samen wat alle bezoekers van Beat The Bridge met elkaar verbindt: de liefde voor hardstyle en hardcore.Miss K8 BTB

Vrij aan het begin van het setje van F-Noize moesten wij Beat The Bridge helaas achter ons laten. Omdat we met de trein gekomen waren, waren we genoodzaakt om eerder naar huis te gaan. Daarom hebben we F-Noize helaas niet meer kunnen zien. Wel hoorden we het lekkere ‘Cold As Ice’ nog achter ons toen we naar de kluisjes liepen om onze jassen op te halen.

Omslagfoto via Facebook-pagina Beat The Bridge, Foto’s via Facebook-pagina Wildstylez & ToProductions

Beoordeling

  • Line-up75%
  • Show65%
  • Stage80%
  • Locatie90%
  • Sfeer80%
  • Geluid85%

Overall
waardering

79%

Voor de laatste keer is de John Frostbrug in Arnhem helemaal gesloopt tijdens Beat The Bridge. Gehuld in oranje outfits hebben we er met z’n allen voor gezorgd dat de laatste editie van Beat The Bridge er eentje was voor in de boeken. Er waren geen enorme wachtrijen, de line-up was prima (misschien een beetje raar geprogrammeerd, maar dat valt te verwachten op zo’n drukke dag als Koningsdag) en de sfeer zat er lekker in. Koning Willem-Alexander, bedankt. Door jouw verjaardag hebben we een heerlijke festivaldag achter de rug!

Reageren