Odette Bosman
Door Odette Bosman

Hoewel Qlimax alweer twee weken geleden was zit het nog vers in ons geheugen. Voor mij persoonlijk een van de vetste feesten van het jaar en dus hoog tijd om een van de grootmachten die in de line-up stonden te onderwerpen aan een ouderwets vragenvuur. Ik heb het over niemand minder dan het gouden duo Bass Modulators! Zij hadden de eer om dit jaar de show te openen en draaiden daarna een heerlijk euforische set.

Rick en Roland draaien al een tijd mee in de scene maar hebben in 2015 wel een extreem goed jaar. Hit na hit rolt van de band (ik noem een “Solar” in samenwerking met Noisecontrollers, “Our Dreams”, “Oxygen”) en samen bestijgen ze menig internationaal en nationaal podium. Afgelopen week schoven de heren bij mij aan tafel om te vertellen over Qlimax, NCBM, toekomst muziek en alles wat daar tussen zit. Tijd voor een exclusieve “InDeep” met Bass Modulators!

Guys, ten eerste bedankt dat jullie de tijd nemen voor dit interview. Ik begin gelijk met wat het verst in het geheugen ligt namelijk Qlimax. Hoe beginnen jullie zo’n enorm belangrijke dag, hebben jullie een speciale routine?
Roland: Met Qlimax begonnen we de dag in de studio om de laatste puntjes op de ‘i’ te zetten en voordat we gaan, chillen we vaak nog even om niet gestrest de deur uit te gaan. Aangekomen bij het feest is het meestal eerst even een biertje doen en met iedereen socializen. Net voordat we op gaan hebben we nog wel een momentje van focus en bespreken we met welke plaat we openen. Als de eerste plaat eenmaal aan staat valt alle spanning van ons af en is het feest!

bass modulators 5
Jullie hadden de eer om de openingsshow te mogen maken en dus ook als act het feest te openen, hoe bereid je zoiets voor? Zitten jullie dan echt vrijdag tot diep in de nacht in de studio?
Rick: In het geval van Qlimax hebben we erg veel voorbereiding gehad. Je wil toch iets unieks neerzetten en dus gaat er erg veel studio tijd aan vooraf. We hebben inderdaad tot de dag zelf tot het laatste moment alles afgemaakt in de studio. Aangezien we inderdaad de hele openingsshow hadden gemaakt kwam daar ook behoorlijk wat extra werk bij kijken. Deze moest al wel een paar weken voor Qlimax af zijn aangezien de hele openingsshow (licht en vuurwerk) op onze muziek geprogrammeerd werd. We zijn gelukkig erg tevreden met het eindresultaat.

Qlimax is ook altijd een showcase van wat je in huis hebt als DJ of act. Jullie hebben een paar mega vette remixes gemaakt waaronder “Adele – Hello” en “Zany – Science & Religion””, hoe ver van tevoren beginnen jullie met die remixes en waar haal je de inspiratie vandaan om zulke iconische tracks in een nieuw jasje te steken?
Rick: In het geval van de Adele remix hadden we al vanaf de eerste dag dat “Hello” uitkwam het idee om er onze eigen versie van te maken. Zo’n sterke vocal vraagt om een remix. In dit geval hadden we ook nog eens het geluk dat de toonhoogte en tempo van de plaat erg goed aansloten bij Hardstyle, dus die plaat stond dan ook binnen een paar uur.

Zo dat is aardig snel. En hoe zat het met “Science & Religion”?
Roland: Met “Science & Religion” kwamen we op het idee doordat we een typische Qlimax track wilde nemen en in een nieuw jasje wilde steken. Voor ons is “Science & Religion” misschien wel het beste Qlimax anthem ooit en dus was de keuze snel gemaakt. Aan deze plaat zijn we pas een dag van te voren begonnen, maar deze ging ook erg snel.

Snelle jongens dus jullie! Er van uitgaande dat draaien op Qlimax een hoogtepunt in jullie carrière was, wat zijn jullie nieuwe doelen?
Roland: We willen ons nu extra gaan focussen op het buitenland en onze sound verder ontwikkelen en wereldwijd verspreiden. Daarnaast zijn we druk met ons NCBM project samen met Noisecontrollers en zijn nu vooral aan het focussen op onze eerste live act samen op Hard Bass.

Goed om te weten, daar gaan we zo nog even op door. Maar eerst jullie gigs in het buitenland. Op 12 december staat namelijk Defqon Chili op de agenda, wat is de vetste locatie/feest buiten NL waar jullie hebben gedraaid en waarom?
Rick: Wat betreft sfeer en publiek was dat ‘The Sound of Q-dance’ in Chili. De mensen daar gaan zo hard los. Als artiest krijg je daar ontzettend veel waardering van je fans. Erg mooi om te zien. Wat betreft vetste locatie was Mysteryland USA wel een bijzondere, aangezien dat op het beroemde Woodstock terrein ligt in Bethel Woods.

Die week erna staan jullie te vlammen in India, hebben jullie enig idee wat jullie staat te wachten?
Roland: Eerlijk gezegd hebben we geen flauw idee wat we kunnen verwachten. Het leuke is dat we samen met Noisecontrollers de eerste hardstyle acts ooit zijn in India zover we weten maar aan de reacties op social media te zien hebben we al erg veel fans daar. We sluiten de mainstage af op 1 van de bekendste festivals van India (EVC), dus het kan nog best wel eens erg vet gaan worden.

Staan er btw nog obscene en obscure dingen op jullie artiesten rider?
Rick: Haha dat valt wel mee. We zijn vrij makkelijke artiesten. Geen blauwe M&M’s voor ons maar slechts frisdrank, bier en een fles Bacardi Oakhheart en af en toe met een speciale gelegenheid een flesje champagne.

Ok even back to the basics, hoe zijn jullie zelf in aanraking gekomen met hardstyle?
Roland: Dat begon al helemaal bij de grondbeginselen van de Hardstyle. Beide komen we uit Haarlem waar rond het begin van 2000 de feesten genaamd “Oxygen” werden gehouden. Hier kwamen in die tijd DJ’s als Pavo & Dana hun platen draaien, alleen was dit nog niet echt onder de noemer Hardstyle. Dit was meer een combinatie van Techno en Hardtrance. Later gingen we ook naar de eerste Qlub Tempo feesten en Qlimax toe. Je zou dus wel kunnen zeggen dat we er vroeg bij waren. Het begon echt als een soort underground scene die langzaam maar zeker groeide. Om dit allemaal meegemaakt te hebben heeft ook zeker wel meerwaarde voor onze carrière.

bass modulators 2
En toen was daar jullie eerste BM boeking, hoe ging dat?
Rick: Eén van de allereerste betaalde boeking was vlak na onze eerste releases in 2007. We werden toen al vrij snel gevraagd voor de Matrixx in Nijmegen, alleen op dat moment kon alleen Roland van ons beide draaien. Dat betekende dat ik binnen een week moest leren draaien aangezien toen de boeking al zou zijn. Roland had een simpel setje draaitafels staan waar we op gingen oefenen. Ik had een paar platen heel goed geoefend zodat ik die in ieder geval goed kon mixen. Alleen toen we in de Matrixx kwamen, stonden daar CD spelers in plaats van draaitafels met vinyl waarop we geoefend hadden. We hadden gelukkig wel cd’s gebrand voor de zekerheid, maar we moesten toen dus ons eerste optreden voor een volle Matrixx doen op apparatuur die we nog nooit hadden gebruikt en maar één iemand die überhaupt genoeg ervaring had van ons twee. Zoals je wel begrijpt konden we niet veel zenuwachtiger zijn als toen. Uiteindelijk is het nog bewonderenswaardig goed gegaan en zijn we daarna nog vaak terug gevraagd.

Blij dat het toch nog is goed gekomen! Dat zal inderdaad wel even flink zweten zijn geblazen. Om even door te gaan op het begin van een dj/producer carrière, iedereen moet ergens beginnen en jullie zullen vast veel technische muziekvragen krijgen van jonge producers. Wie is jullie mentor geweest in de opstartfase van BM?
Rick: Toen we net begonnen was Tatanka iemand die ons veel steunde en hielp. Aangezien we ook bij zijn label DJU zaten gaf hij ons veel feedback op onze platen. Toen we naar Scantraxx gingen was dit in het begin vooral The Prophet die ons veel hielp en tips gaf.

Nu de rollen zijn omgedraaid, hebben jullie nog naast het “geef nooit op en ontwikkel je eigen sound-cliché” toffe tips voor aspiring DJs?
Roland: Wees niet bang om te experimenteren. Tracks met een verassende twist vallen vaak veel meer op dan de dertien in een dozijn platen en zullen eerder worden opgepakt door labels en DJ’s. Je moet zo denken, waarom zouden DJ’s mijn plaat willen draaien in plaats van die plaat van die bekende producer waarvan ze zeker weten dat het al goed is. Dit geldt ook voor je DJ sets. Zorg dat je wat toevoegt aan de scene en geen kopie wordt van een andere artiest.

bass modulators 3
Waar halen jullie je muzikale inspiratie vandaan, en hoe zet je dit om naar tracks?
Roland: De meeste inspiratie halen we uit de feesten zelf. Zowel uit onze eigen sets, omdat je dan goed merkt wat er werkt op de dansvloer en wat niet, als wel uit sets van andere artiesten. Op een feest komt de muziek het best tot zijn recht, en heb je ook meteen de reactie van het publiek erbij. Daarnaast luisteren we erg veel andere soorten muziek voor inspiratie. Van Dubstep en House tot 70’s muziek.

70’s muziek, interessant! Ik ben benieuwd of we die invloeden nog een keer terug gaan horen in een BM track. Maar even iets heel anders, stel jullie zitten op een onbewoond eiland en je mag de rest van je leven maar drie tracks luisteren; welke (hardstyle) tracks zou je dan kiezen?
Om in de Hardstyle te blijven doen we dan:
1. The Pitcher – Serenity
2. Project One – Art of Creation
3. Atmozfears – Release

Goeie plaatkeuze, maar ik had ook niet anders verwacht! En als jullie kijken naar de ontwikkeling van jullie carriere zul je ongetwijfeld hoogte en dieptepunten zijn tegen gekomen. Hebben jullie ooit gedacht, we kappen ermee, zo ja waarom?
Rick: We hebben nooit gedacht we kappen er mee maar wel hebben we ons af en toe afgevraagd of het wel zin had wat we deden. We hebben in het begin erg veel tegenslagen gehad en het kwam niet echt van de grond. Toen we volledig kozen voor de muziek een paar jaar geleden en onze bijbaan hadden opgezegd, ging het in één keer erg hard allemaal. Dit was achteraf dus een erg goede beslissing.

bass modulators 4
Gelukkig hebben jullie toen de juiste keuze gemaakt, stel je voor dat jullie de handdoek in de ring hadden gegooid. Dan hadden we nooit van Oxygen en Our Dreams kunnen genieten! Maar goed, hardstyle is als genre steeds prominenter aan het worden binnen EDM. Hoe zien jullie de rol van hardstyle binnen EDM nu en in de toekomst?
Rick: Hardstyle is een unieke stijl die naar ons idee altijd zal blijven bestaan. Het is een stijl die al erg lang mee gaat en een grote schare die-hard fans heeft wereldwijd. Binnen de EDM merk je dat het een stijl is die ook veel wordt gekopieerd. In de EDM sets van tegenwoordig hoor je veel invloeden terug uit de Hardstyle en wordt er vaak ook afgesloten met Hardstyle platen. Zelf vinden wij deze fusie erg vet omdat wij niet van hokjes houden. Vette muziek kent geen grenzen. Of het een nog grotere rol gaat spelen is moeilijk te zeggen, maar dat de grenzen nog meer gaan vervagen tussen alle stijlen dat denken we wel.

Welke (hardstyle) talenten moeten we in de gaten houden volgens jullie?
Rick: Op dit moment zijn wij erg fan van Jinxed. Deze gasten hebben een hele dikke sound die erg goed in onze sets past. We draaien dan ook al hun platen. Wij denken zeker dat deze gasten erg groot kunnen worden.

Als jullie een vocalist/artiest/producer zouden kunnen kiezen om nog een keer mee samen te werken, wie zou dat zijn en waarom?
Roland: Dat zijn er meer dan genoeg, maar als producers staan erg hoog op het lijstje Skrillex en Liam Howlett (Prodigy). Dit zijn gewoon legendarische producers van het hoogste niveau. En als vocalist zou dat Adele zijn. Wat een dijk van een stem!

Jullie zijn bezig met een samenwerking met Noisecontrollers, op HardBass draaien jullie een liveset samen, hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
Rick: Het begon allemaal toen Roland nog bij Scantraxx werkte en hij een gesprek met Bas (NC) had over zijn nieuwe album destijds. Hij stelde toen voor of we niet een remix mochten doen. Dit is uiteindelijk de remix van “Faster ‘N Further” geworden. Bas was hier zo enthousiast over dat hij ons vroeg om een collab te doen. Dit werd “Rocked Up”. We merkte dat we een klik hadden zowel in de studio als daarbuiten. Dus zodoende besloten we om deze samenwerking naar een hoger niveau te tillen.

bass modulators
Uit eerdere interviews begreep ik dat hij echt een idool van jullie is. Hoe is het nu om samen te werken met hem?
Rick: Ja nog steeds erg vet! Hij blijft naar ons mening de beste producer in de scene. We draaien altijd al erg veel van hem en dus was het erg leuk dat we ook nog zo’n klik hebben en onze sound zo goed matched. Daarnaast leren we ook nog steeds veel van zijn manier van werken en ervaring in de scene.

Kunnen we ooit een NCBM album verwachten? Of kunnen jullie een tipje oplichten van de sluier wat betreft jullie verdere toekomstplannen met NCBM?
Roland: Op dit moment ligt de focus op onze live act voor Hard Bass. Dit wordt onze eerste echte live act samen en dus is dit meteen ons visite kaartje. Waarschijnlijk hebben we tegen die tijd aardig wat nieuwe muziek en edits. Wat we daar mee gaan doen weten we op dit moment nog niet, maar wie weet maken we er een speciale release van of iets dergelijks.

Tot slot! Maak deze zin af:
Music is… our life!

Die laatste vraag was natuurlijk een klein beetje een strikvraag maar ik ben blij dat jullie ook deze test goed hebben doorstaan. Gasten onwijs bedankt voor jullie tijd en we wachten met spanning af wat er aankomende tijd aan zit te komen!

Reageren