Wouter de Vink
Door Wouter de Vink

Het kersverse duo Last of Us heeft met ‘High’ de eerste release op Art of Creation: Eternity te pakken. Na maanden van voorbereidingen, geheimhouding en hard werken, spraken we met Mark en Mischa over het begin van een veelbelovende carrière: “Zo’n lange periode je mond moeten houden is toch best lastig, haha.”

LEES OOK: Art of Creation richt nieuw label op voor aanstormend talent: ‘Eternity’

Sinds de stream van Defqon.1 at Home vorige maand, ging het veel over de livesets van de grote Art of Creation-namen – die een spotlight plaatsten op het nieuwe talent. Onder andere labelbazen Headhunterz en Wildstylez draaiden nog niet eerder gehoorde muziek – onbekend bij het grote publiek. Het bleek onder andere te gaan over Last of Us; één van de drie nieuwe acts bij het net opgerichte Art of Creation: Eternity. “De dag van de bekendmaking was een dag om niet meer te vergeten”, beginnen de jongens trots te vertellen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by HEADHUNTERZ (@headhunterz)

Last of Us: “Om nu echt deel uit te maken van Art of Creation is een onbeschrijfelijk gevoel en biedt de mogelijkheid om veel te leren en harder aan onze carrière te werken.”

Tijd om meer te weten te komen over deze artiesten, waarbij Last of Us het spits afbijt met hun allereerste plaat. “We hebben het even opgezocht: op 11 februari werden we op Discord toegevoegd aan een verborgen chatkanaal, samen met A-RIZE (Carlos), JGSW (Myron) en Sephyx”, blikt Mischa terug. “Ons vermoeden werd werkelijkheid maar we mochten uiteraard nog niets delen want op 1 juli zou alles bekend gemaakt worden. Zoveel positieve en lieve reacties. Het leukste vonden we de speculaties, mensen die er echt werk van maken om uit te zoeken van wie de nieuwe tracks waren in de set van Willem (Headhunterz) en Joram (Wildstylez). Om nu echt deel uit te maken van Art of Creation is een onbeschrijfelijk gevoel en biedt de mogelijkheid om veel te leren en harder aan onze carrière te werken.”

Er werd inderdaad veel gespeculeerd en het nieuws over het nieuwe Art of Creation-label verspreidde zich vervolgens als een lopend vuurtje. “Wat we ook zeker niet hadden verwacht is dat AOC zo groots zou uitpakken”, legt Mark uit. “Dikke video voor de bekendmaking, iedere act eigen AOC profielfoto’s, geanimeerde versies zelfs, content voor onze socials. Ze hebben er iets heel moois van gemaakt. Dit helpt allemaal mee om eenheid uit te stralen waardoor het AOC familiegevoel nog meer naar boven komt.”

Met dezelfde visie uit compleet verschillende omgevingen

Deze familie heeft er dus een hoop nieuwe namen bij gekregen. Meer dan genoeg redenen om deze uit te lichten in een nieuwe aflevering van AOC TV, waarbij Last of Us, A-RIZE en JGSW voor de camera verschijnen. Wat opvalt is dat Mischa (een ondernemer uit Haarlem) en Mark (een muzikant uit Almelo) niet alleen het enige duo is, maar ook niet bij elkaar uit de buurt komen. “We kennen elkaar via Fiverr, een platform waar freelancers allerlei services kunnen aanbieden”, verklaart Mischa. “Ik was opzoek naar een simpel logo voor een opdracht, maar plakte de verkeerde tekst in de zoekbalk. Dat was iets met hardstyle en zo kwam ik uit bij allemaal freelancers met hardstyle services. Mark zijn profiel sprak me aan en zo kwam ik bij zijn muziek terecht.”

Mark legt uit dat vanaf toen het balletje is gaan rollen: “Ik ontving wat berichtjes van Mischa en we besloten om af te spreken. Al na twee of drie studiosessies kwamen er al wat leuke concepten uitrollen en het klikte erg goed tussen ons. Er ontstond een mooie vriendschap en maand of twee later besloten we om samen verder te gaan.”

De struggle van iedere artiest: hoe verzin je een naam?

Wie een blauwdruk gaat maken voor het bedenken van de naam voor een hardstyle artiest, zal hier ongetwijfeld een Z, een streepje of een afkorting in zetten als vereiste. Iets wat niet te vinden is in de titel van Last of Us. “Grappig dat jullie zo naar de naam kijken”, zegt Mischa. “Dit is namelijk één van onze criteria geweest bij het bedenken van de naam. Geen Q, X, Z, meervoud of afkortingen.”

Origineel, maar dat brengt wel de nodige uitdagingen met zich mee, en in eerste instantie was het weer iets compleet anders. “De zoektocht naar onze naam was best lastig”, vult Mark aan. “Je wilt toch iets wat lekker bekt. Na weer een dag brainstormen was ik er wel klaar mee en zei toen never mind. Dat is blijven plakken en uiteindelijk NVRMIND geworden.” Mischa: “We waren erg tevreden met NVRMIND, alleen kwamen we er 3 weken voor de bekendmaking van Art of Creation: Eternity achter dat er al een Nevrmind bestaat – en met behoorlijk wat monthly listeners ook. We moesten hoe dan ook terug naar de tekentafel…”

Stel je voor: je staat als beginnend duo op het punt om bekendgemaakt te worden bij een groot label, maar 3 weken van te voren moet je nog even een nieuwe naam verzinnen. “Bij de nieuwe zoektocht – waar veel meer druk bij zat – zijn Mark en ik allebei aan de slag gegaan met een woordenlijst. 50 woorden opgeschreven waaruit bleek dat we toch allebei veel bij het woord mind voelen. Een van de kanshebbers was Mind of Us. Vervolgens hebben we de kanshebbers aan Willem voorgeschoteld, waarop Willem Last of Us dropte. Dat is ‘m gelijk geworden. We hebben – naar onze mening – ook sterke plannen met het verhaal en branding achter Last of Us, maar die houden we nog even voor onszelf.”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Last of Us (@lastofusnl)

De toon op Art of Creation: Eternity is gezet

Met ‘High (ft. Meryll)’ heeft Last of Us vandaag de allereerste release op AOC Eternity te pakken. Het ontstaan hiervan begon al een tijdje geleden, begint Mark te vertellen. “Ergens in maart hebben we een videocall met Willem gehad. Tijdens deze call luisterden we onze concepten. Uiteraard lieten we vol enthousiasme ons laatste concept horen. Willem was enthousiast, maar was benieuwd naar meer. We vertelden dat ons eerste concept ‘High’ meestal de winnaar is bij vrienden. Willem zette de track op de helft van de melodie stop – was heel even stil en zei: ‘Jongens, dit is mogelijk een hitje…’.”

Een gezicht spreekt boekdelen, iets wat Mischa op dat moment goed kon opmerken bij zijn partner in crime. “Ik weet nog goed dat ik aan Mark zag dat ‘ie het gewoon even niet meer wist. We waren er allebei stil van terwijl Willem vrolijk verder luisterde. Vanaf toen zijn we onze volledige focus op ‘High’ gaan leggen.” 

‘De volgende Last of Us release zal niet lang op zich laten wachten’

De kop is er dus af voor Last of Us. Mark en Mischa zijn inmiddels getekend bij een boekingskantoor en hebben met Defqon.1 2022 de eerste aankondiging al binnen. Wat zijn de plannen voor de toekomst? Mark: “We zijn hard bezig om het verhaal en branding achter Last of Us uit te werken, hier komt een hoop bij kijken – maar zoals Mischa al zei – dit houden we nog even voor ons. Daarnaast maken we veel studio-uren en focussen we ons op onze tweede release ‘Supernova’ (die snel zal volgen). We hebben ook een dikke collab met Carlos (A-Rize) af en werken aan een collab met Myron (JGSW).”


Ook al zijn er maar weinig evenementen (meer), toch heeft Last of Us het eerste momentje kunnen pakken (toen het nog kon). Mischa: “Een paar weken terug nodigde Noisecontrollers ons uit om de laatste 15 minuten van zijn set bij Boulevard Outdoor te draaien. Dit was de allereerste keer dat we samen achter de decks stonden. Dit korte optreden bevestigde voor ons opnieuw dat de keuze om als duo verder te gaan de juiste was. Het was kort maar krachtig, extreem leuk en smaakte gelijk naar meer.”

Wanneer de volgende stappen op het gebied van optreden gezet kunnen worden, is nog even de vraag. Maar het ziet er hoopvol uit. “Uiteraard hopen we – zoals iedereen – dat het snel afgelopen is met de pandemie zodat we gas kunnen geven en onze eerste eigen optredens kunnen gaan doen. De opnieuw aangescherpte maatregelen helpen hier helaas niet bij. Maar hoe bizar het ook klinkt, hebben we toch een eerste internationale boekingsaanvraag binnen. Independent Artist Agency is hard bezig om onze eerste boekingen werkelijkheid te maken.”

‘High’ van Last of Us is vandaag verschenen op Art of Creation: Eternity. Houd de socials van Last of Us in de gaten om de act op de voet te blijven volgen.

Omslagfoto via Facebook-pagina Last of Us

Reageren