Nina van Zelst
Door Nina van Zelst

Afgelopen weekend was het tijd voor Qlimax: één van de grootste indoorfeesten binnen de hardere stijlen, dat jaarlijks duizenden internationale liefhebbers samenbrengt in het Gelredome en garant staat voor een show waarvan het kippenvel over je rug kruipt.

Van tevoren werd er op sociale media veel gediscussieerd over de line-up van Qlimax 2018, en hier heb ik natuurlijk zelf ook een mening over. Qlimax is véél meer dan alleen de line-up: het is de grootse locatie, de show die tot in de puntjes verzorgd is en al die liefhebbers die jaarlijks weer samenkomen. Dit is de reden dat ik geen enkele editie van Qlimax wil missen, en ik ook dit jaar weer met veel enthousiasme erheen ging!

Het eerste kippenvel-moment van de avond

Terug naar het de avond zelf: 24 november was het namelijk eindelijk zo ver en bevonden wij ons onderweg naar het Gelredome, mega enthousiast met een ontzettend goede zin. Binnenkomen ging erg vlot, waarna wij ook snel onze Gelredome Wallet konden opladen en binnen de kortste keren met een biertje in de zaal stonden. Hier waren we nog maar nét op tijd voor de opening: waar deze normaal om 23:00 plaatsvindt, richtten de ogen deze keer al om 22:30 naar het grote witte doek. Hier gelijk de eerste complimenten voor Q-dance: het doek maakt de opening naar mijn mening véél grootser. Kippenvel was dan ook zeker aanwezig terwijl het doek viel en Sound Rush opende met ‘Take It All’: wat een prachtige opening!

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, menigte, concert en nacht

De stage die onthuld werd is ook zeker het vermelden waard: een groot hoofd gedecoreerd met talloze lichten, lasers en andere versiersels zorgde meteen voor dat Qlimax gevoel. De mannen van Sound Rush vervolgden ondertussen hun set met onder andere een remix van ‘Rebel’, ‘Rhythm Of The Night’ en ‘So High’: lekkere klassiekertjes dus! Complimenten naar deze heren, de verwachtingen voor hun eerste keer op Qlimax hebben ze voor mij zeker overtroffen. Vervolgens was het tijd om het stokje aan Coone over te dragen, terwijl ook de stage hier een hele andere wending kreeg: het hoofd bewoog namelijk uit elkaar en maakte ruimte voor een ‘nieuwe’ stage met een groot ledscherm. Dit is precies hoe Qlimax hoort te zijn: bewegende elementen met een show die je de hele nacht door blijft verbazen.

Je ogen uitkijken achterin de zaal

Back to the music: want ook Coone draaide een lekkere set, met tracks als ‘Dark Sun‘ en ‘Faye‘ die het vooral erg goed deden bij het publiek. Ook ‘CTRL‘ en ‘Hurricane‘ zorgden in combinatie met de vette lichtshow voor mooie momenten, maar boven alles was Coone’s eerdere Qlimax anthem ‘Rise of The Celestrials’ wel echt het hoogtepunt. Na Coone mochten de volgenden alweer plaatsnemen achter de booth: de mannen van Bass Modulators. In deze set was het vooral erg gaaf om hun nieuwe track te horen, welke house of talent-bewoner Bram Boender live kwam optreden. Daarnaast zorgde ook de mooie ‘Oxygen’ voor een fijne sfeer.

Next up was de live-set van de avond door niemand minder dan Wildstylez. Wij besloten deze set vanaf de tribune in de achterkant van de zaal te bekijken, waar de show van Qlimax pas écht tot haar recht komt. Een absolute aanrader dus om tussendoor wat stapjes naar achter te nemen en het grootse geheel te bewonderen: daar wordt je echt even sprakeloos van. De set van Wildstylez was ontzettend goed en hoewel we op de tribune zaten, ging iedereen ook hier gewoon los en zongen wij luidkeels mee met ‘Legends Never Die’ (we mogen ook even in onze handjes knijpen als die track eindelijk gereleased wordt). Daarnaast mocht natuurlijk ook zijn 2017 anthem ‘Temple of Light‘ niet ontbreken, waarop wederom heel het Gelredome los ging. Dit was zonder twijfel één van de beste sets van de avond.

Afbeelding kan het volgende bevatten: menigte

Een flinke lading aan vuurwerk tijdens de anthem-show

Na Wildstylez was het tijd voor de mannen van de avond: de anthem-makers Sub Zero Project. De set startte dan ook met het anthem ‘The Game Changer’, dat vanzelfsprekend gepaard ging met een grootse lichtshow en een flinke lading aan vuurwerk. De tracks die hier de meeste aandacht trokken en het publiek enthousiast maakten waren de nieuwe collab met D-Block & S-te-Fan ‘The Darkest Hour Of The Clock’, de edit van ‘Adagio For Strings‘ en natuurlijk ‘Our Church’.

Na Sub Zero Project was het tijd voor het happy-hardcore alter ego van Da Tweekaz: Tweekacore! Deze heren hebben de enige commotie met zich meegenomen, maar dit is typisch zo’n gevalletje van je houdt ervan of je haat het. Ik hoor bij de eerste groep en ook deze set vond ik helemaal top. Ze begonnen met ‘Down With the E’, en volgden onder andere met klappers als ‘Komon’ en ‘Partystarter’. Over het algemeen waren het wel veel remixes die niet helemaal pasten bij de stijgende lijn van ‘hardheid’ voor Qlimax, maar het was aan de andere kant ook weer leuk om ze af te zien sluiten met een nieuwe Disney remix van The Lion King.

Phuture Noize is een absolute baas

Vervolgens was het de eer aan Phuture Noize om zijn plekje achter de booth voor het tweede jaar op rij te bemachtigen. Deze set was, zoals iedereen eigenlijk al verwachtte, helemaal geweldig. Tracks als ‘Drift Away’, ‘Circles and Squares’ en de nieuwe ‘A New Day’ kwamen voorbij, en hoewel deze op zichzelf al ontzettend hard zijn vind ik deze sound ook echt het gevoel van Qlimax uitstralen. Het hoogtepunt van de set vond ik tijdens ‘Fire’: de sfeer die er toen ontstond zorgde ervoor dat wij allemaal drie meter in de rondte stonden de springen. Dit was absoluut mijn favoriet van de avond!

Na deze knallende set mocht Phuture Noize nog even blijven staan: samen met Sub Zero Project verzorgde hij namelijk een verrassingssetje van een kwartier. Natúúrlijk draaiden ze ‘The Fallen‘, welke dan ook erg goed werd ontvangen. Het was wel jammer dat deze set zo kort was, maar desalniettemin was het een mooie bonus op de lekkere set van Phuture Noize.

Afsluiten met een goede dosis frenchcore

Next up: B-Freqz. Deze heren hebben al de enige klassiekers op hun naam staan, waardoor het dus niet moeilijk was om een goede set neer te zetten. Met ‘The Unknown’ en ‘Touch A Star’ (dit nummer is zo prachtig, niet te doen) was dit dus ook erg gaaf om te zien. Tussendoor besloten wij nog even om een rondje te lopen over de promenade en een hapje fruit ter waarde van 6 euro (!) te nemen. Sinds de opkomst van de Gelredome Wallet in plaats van munten zijn de prijzen ontzettend erg gestegen, wat wel heel jammer is.

Als iemand het verdiend heeft om op Qlimax te draaien als afsluiter, dan is het wel Dr. Peacock. Deze held heeft eigenhandig de frenchcore scene op de kaart gezet en wist met ‘Muzika’, ‘World Of The Dream’ en ‘Trip to Ireland’ de laatste beetjes energie uit heel het Gelredome te trekken. Het was duidelijk te zien dat iedereen optimaal aan het genieten was van deze perfecte afsluiter.

Qlimax – The Game Changer

Deze editie van Qlimax is ook zeker weer geslaagd: de opening was spectaculair, de stage met de show waren groots, en de sfeer zat er prima in. Met als hoogtepunten Wildstylez LIVE, Phuture Noize en Dr. Peacock, heb ik alweer zin om tijdens volgend jaar Qlimax verrast te worden door Q-dance.

Afbeeldingen via Facebook-pagina Q-dance

Beoordeling

  • LINE-UP70%
  • GELUID90%
  • STAGE95%
  • SFEER75%
  • LOCATIE90%

Overall
waardering

84%

Reageren