Jordy Thomas
Door Jordy Thomas

Vroeger… toen de regenboog nog zwart-wit was. Vroeger… toen het nog geen zomer was in oktober. Want ondanks de zomerse temperaturen moesten wij toch de Maaspoort naar binnen om het feest te kunnen vieren. Gelukkig bleek dat achteraf totaal geen straf aangezien Vroeger Was Alles Beter plaatsvond in de Maaspoort in ‘s-Hertogenbosch. Eén dag lang gegarandeerd de beste hardstyle van vroeger. Vroeger… toen er nog gestampt werd, alleen nu ook gewoon in 2018.

Ik was al vroeg aangekomen bij de Maaspoort omdat ik zo weinig mogelijk wilde missen van dit feest. Tickets scannen en fouilleren ging allemaal vlot en soepel en binnen een paar minuten stond ik al binnen met het eerste biertje, klaar om te ervaren of vroeger ook écht alles beter was. De organisatie Shockerz Events had het feest van tevoren aangekondigd als een soort spin-off van Goede Tijden, Slechte Tijden en ze hadden voor iedere artiest afzonderlijk een intro gemaakt om hen als acteur aan te kondigen van een nieuw seizoen Oude Tijden, Harde Tijden. Heel goed om te zien dat een organisatie het thema op een originele manier laat terugkomen. De stage was verder vrij basic, van het LED-scherm was een oude televisie gemaakt en voor de rest hingen er wat lampen en lasers aan de zijkanten. Maar voor dit soort feesten is de stage ook van lager belang wat mij betreft. Het draait maar om 1 ding: muziek.

Vroeger Was Alles Beter 2018

The warming up

Tijd voor muziek dan want dat is waar we natuurlijk voor gekomen waren. Low-E & Alter Egosz mochten de aftrap verzorgen van dit seizoen Oude Tijden, Harde Tijden. Je zou het kunnen zien als de trailer, want de mannen moesten zorgen voor de opwarming van het publiek. Dat was gelukkig al direct vanaf het begin in groten getale aanwezig. Blijkbaar wilden meer mensen zo weinig mogelijk van dit feest missen. Het setje was een goede mix van eigen nummers zoals ‘Vendetta’ en ‘W.T.F’. en bekende nummers om het publiek op te warmen zoals ‘Josh & Wesz – Autumn Green’ en ‘Davide Sonar – Natural’. De sfeer zat er al direct goed in: maar wat wil je ook met klassiekers van dit kaliber.

De volgende act die in de tv-gids stond was d’Stylerz LIVE, echter was het voor mij al tijd om even te lunchen. En hoe kun je dat beter doen dan met een van de beroemde broodjes van Shockerz Events. De catering is altijd goed voor elkaar in de Maaspoort. Nu de innerlijke medemens ook weer tevreden was, was het weer tijd om terug de zaal in te gaan. Hier stond inmiddels Toneshifterz zijn plaatjes te draaien. Onder andere ‘Masterblade’ kwam voorbij, maar ook eigen nummers zoals zijn Defqon.1 Australia-anthem van 2010 en de Toneshifterz remix van ‘Brennan Heart – Musical Impressions’.

‘New’ Kids on the block

Van Toneshifterz door naar een nieuwe naam aan het classic firmament. De Wasted Penguinz mochten hun bekendste classics ten gehore brengen. Er kwamen deze set veel nummers voorbij van hun eerste album Wistfullness. ‘I Miss You’, ‘You Can’t Pull Me Down’ en ‘Raindropz’ kwamen onder andere voorbij en hun bekendste hit ‘Melancholia’. Als laatste werd nog een nieuw nummer van Wasted Penguinz gedraaid die op het komende album gereleased gaat worden. Nou blijft het wel een discussie of een nieuw nummer wel in een classic set gedraaid moet worden, ook al bevat het nummer wel die classic feel. Qua sound sluit het wel goed aan met de voorgaande nummers dus wat dat betreft was het niet misplaatst. Toch ik geef er toch de voorkeur aan om een ouder nummer te horen.

Van de ene Dirty Workz artiest door naar de andere, maar dan wel met een heel andere stijl. Het was namelijk tijd voor Psyko Punkz LIVE. En dit half uurtje liet zien wat voor fijne nummers Psyko Punkz heeft uitgebracht. Onder andere ‘Feel The Rhythm’ en ‘Pull Your Strings’ kwamen voorbij en natuurlijk ‘Bass Boom’. Misschien wel het bekendste nummer uit de classic periode van Psyko Punkz met vocals die vrijwel iedereen moeiteloos mee kan zingen: wat dan ook gebeurde. Zoals je op de Facebook van VWAB al kon zien, was dat heel de zaal keer op keer boven de muziek uitkwam als een lekkere track voorbij kwam. Absoluut genieten!

‘Music made the addict in me!’

Inmiddels stond de zaal helemaal gevuld en dat had een goede reden. Het was namelijk tijd voor een duo dat niet weg te denken is uit de hardstyle, D-Block & S-te-Fan. Maar voordat zij hun kunsten mochten vertonen werd eerst de tune van Goede Tijden, Slechte Tijden ingestart waarna een zangeres een door Shockerz bedachte tekst ten gehore bracht. Ook dit laat weer zien dat de organisatie moeite doet om meer te bieden dan zomaar een classic event. Hoe leuk dit ook bedacht is, we zijn gekomen om hardstyle te horen en met D-Block & S-te-Fan komt dat wel goed. Hun album Music Made Addictz is misschien wel een van de meest tijdloze albums in hardstyle. De grootste hits van dit album kwamen dan ook voorbij zoals ‘Music Made Addict’ en ‘Part Of The Hard’ maar ook een redelijk ondergewaardeerde plaat als ‘Dreamerz of Dreamz’. Verder kwamen ook nog nummers voorbij van collega dj’s zoals ‘Wildstylez – A Complex Situation’ en ‘Headhunterz – Rock Civilization’. Afgesloten werd natuurlijk met ‘Shiverz’, een nummer dat je zelfs vandaag de dag nog vaak hoort, maar het zorgt nog steeds overal voor een geweldige sfeer in de zaal (al helemaal als het gaat om de nieuwe Nosferatu edit, wat een klapper is dat zeg).

Ongeveer op de helft van de avond was het tijd voor een jarige om een half uurtje te vlammen. The Pitcher stond als volgende artiest klaar om zijn sounds ten gehore te brengen. Het eerste nummer dat gedraaid werd was ‘Pump It Loud’. Recent onder de aandacht gebracht dankzij de remix van Frequencerz, maar ik zou ook zeker het origineel een luisterbeurt geven. Daarnaast kwamen ook genoeg nummers van zijn album Smack voorbij. Onder andere ‘Shut Up’ samen met Noisecontrollers, ‘Serenity’ en ‘I Just Can’t Stop’ en het publiek kon dit ook zeer waarderen. Vervolgens was het tijd voor 2 Italiaanse grootheden, Technoboy ‘n Tuneboy. Met een discografie van hier tot Tokyo kunnen deze heren elk classics publiek vermaken. Hier kwamen de meeste bekende Italiaanse hitjes voorbij. Eigen nummers als ‘Infinity’, ‘Respect’ en ‘Ti Sento’, maar ook ‘Africa’ en de Wildstylez remix van ‘Let’s Rock’.

‘Je gaat nu luisteren naar Noisecontrollers!’

Na dit Italiaanse geweld was het alweer tijd voor de volgende grootheid in de hardstyle. Noisecontrollers Live. Het lijkt me nog een hele opgave om uit de discografie van deze man een selectie te maken voor een half uur, maar ik kan zeggen dat de keuze uitstekend was. Natuurlijk kwam ‘Tonight’ voorbij en bekende nummers als ‘So High’ en ‘Attack Again’, maar ook minder bekende nummers als ‘Aliens’ en ‘Pillars Of Creation’. Het zijn vooral de onbekendere nummers dat bij mij een glimlach op het gezicht verschijnt. Het zijn meestal nummers die je nog niet te vaak hebt gehoord, waardoor je echt nog verrast wordt als ze voorbijkomen.

Vroeger Was Alles Beter 2018

Helaas vloog dit halfuur zo voorbij, echter was de artiest na Noisecontrollers helemaal geen slechte opvolger. Dus niet getreurd, want de volgende in het programma is Frontliner! Helaas begon het energielevel wat te zakken waardoor ik het grootste gedeelte van deze set vanaf de tribune heb bekeken. Het was voor 50 minuten een set die je van Frontliner verwacht met nummers als ‘Scantraxx Rootz’, ‘Symbols’ en ‘Discorecord’. Echter kreeg Barry richting het einde van zijn set de smaak écht te pakken en mixte hij enkele hardcoretracks in. Ik moet zeggen dat het publiek hier goed op reageerde alhoewel de overgang naar de hardstyle wel weer even terugschakelen was qua tempo.

Vervolgens was het de beurt aan Zatox, maar helaas was dit de minste set van de dag. Voor mijn gevoel waren veel van de nummers die gedraaid werden iets te nieuw. Nummers die voorbijkwamen waren onder andere ‘My Life’, ‘Irreplaceable’ en ‘Wild Wild West’. Nou denk ik wel dat de grens van wat nog een classic is en wat niet de komende jaren een beetje opschuift.

Het rauwere werk van vroeger

Het feest zit er alweer bijna op, maar er moeten nog 2 acts hun dingetje doen. En dat zijn absoluut niet de minste. Te beginnen met Ran-D & B-Front. Er werd begonnen met hun Rebirth Anthem van 2011, met vocals die ook wel bij de meeste hardstyle liefhebbers bekend zijn. Verder kwamen er nog de bekende B-Frontliner tracks ‘Become The Sky’ en natuurlijk ‘Magic’ voorbij en de Gunz For Hire nummers ‘Put It On’ en ‘Kings Of The Underground’. En om af te sluiten mochten Chain Reaction en Crypsis een Unlike Others-set draaien. En ondanks dat iedereen er al 10 uur feesten op had zitten zorgde de oude Minus Is More nummers nog even voor een flinke energieboost voor het publiek, inclusief mijzelf. Het Statement Of Intent album van Crypsis is denk ik wel mijn favoriete hardstyle album dat er is, en dat aangevuld met nummers van Chain Reaction als ‘Lellebel’ en ‘Answers’ en een nummer als ‘Accumulated Filth ‘van Radical Redemption zorgde dat dit de perfecte afsluiter was van Vroeger Was Alles Beter. Helaas was het voor mij halverwege deze set gedaan. De energie was op, maar dat beschouw ik maar als iets positiefs dat de energie op is voordat het feest is afgelopen. Er stond immers nog een anderhalf uur durende autoreis naar huis op het programma.

De spierpijn na afloop en zeker nog de dagen na het festival te voelen is geweest, geeft wel aan dat dit een heel mooi feest is geweest. Het is goed hoe Shockerz Events het concept fris probeert te houden door het verbinden van een thema aan het feest en de daarbij behorende intro’s voor de artiesten. Ook is het goed dat er gedacht is aan genoeg personeel achter de barren, waardoor de wachttijd nooit langer dan een halve minuut is geweest.

Daarbij wil ik nog een dikke pluim geven aan Shockerz Events in het algemeen. Ze lopen wat mij betreft toch wel redelijk vooruit qua concepten. Ze bieden meerdere feesten aan in de ‘wintermaanden’ maar deze vinden wel overdag plaats. De geluiden die ik hierover opvang zijn veelal positief, en daarbij durven ze ook hun nek uit te steken met het bedenken van nieuwe concepten. Eerst Origins dat het eerste Raw Classic feest is waarbij je tegenwoordig ook bij andere organisaties ziet dat er aan deze muziek wordt gedacht. En natuurlijk Resonate dat over een maand plaatsvindt. Ik kan me niet herinneren dat er de afgelopen jaren een Millennium hardcore concept is gehouden op deze schaal, maar ruim van tevoren was het al uitverkocht waardoor ze zijn verplaatst naar de Autotron om zo meer mensen blij te kunnen maken met een ticket. En als de feesten dan ook nog eens van goede kwaliteit zijn dan kom ik graag terug op een volgend feest. Dus ook in 2019 gaan we gewoon weer even terug naar vroeger, want toen was alles beter.

Beoordeling

  • Line-up90%
  • Geluid85%
  • Stage70%
  • Sfeer95%
  • Locatie90%

Overall
waardering

86%

Reageren