Thomas Sterks
Door Thomas Sterks

In januari 2016 gaf NVPI Audio in een bericht aan dat de omzetstijging van de Nederlandse muziekindustrie in 2015 meer dan 10% zou bedragen. Dit blijkt uiteindelijk een stijging van maar liefst 12,5%. Deze groei zit met name in streaming. Voor het eerst sinds jaren is de fysieke omzet niet gedaald. De totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie steeg naar ongeveer
€ 137 miljoen euro.

De totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie in 2015 bedroeg € 136,9 miljoen euro. Streaming is de grootste omzetmaker met 44,8% van de totale markt. Digitaal inclusief downloads is 52,7% van de markt; fysiek dus 47,3% en nog altijd belangrijk derhalve.

De totale digitale markt had een omzet van € 72,2 miljoen. Streaming was daarbij goed voor € 61.3 miljoen; downloads voor € 10,7 miljoen. Dat betekent dat streaming goed is voor 85% van de digitale markt. De stijgende vinylmarkt zorgt voor een groei in de fysieke markt van € 63.2 miljoen naar € 64.7 miljoen een stijging van 2,3%. Vinyl maakt in 2015 14% uit van de fysieke markt.

NVPI Audio verwacht niet dat de stijging van 2015 een incident is. Volgens NVPI Audio woordvoerder Paul Solleveld is de weg omhoog nu echt gevonden. De consument heeft streamingdiensten omarmd. “We moeten 25 jaar terug om een dergelijke stijging van de muziekmarkt in een jaar te zien. Echter, de relatief lage vergoeding voor muziekgebruik op populaire user uploaded platforms, brengt een marktverstoring teweeg die ten koste gaat van duurzame omzetgroei van artiesten en hun labels (ook wel genaamd de “value gap”).”

De internationale muziekindustrie rapporteert een wereldwijde omzetstijging van 3,2% (in tegenstelling tot de Nederlandse marktcijfers is dit inclusief rechteninkomsten en synchronisatierecht). Ook Internationaal heeft de digitale omzet de fysieke omzet ingehaald. Streaming heeft daar een groot aandeel in.

Persbericht bron: NVPI.nl

Reageren