Camiel Derkx
Door Camiel Derkx

Afgelopen weekend vond de vierde editie plaats van Outlands Open Air op Sportpark Soetendaal in Vierlingsbeek. Waar vele voetballers er in de weekenden tijdens het voetbalseizoen zijn te vinden, waren het dit weekend de hardstyle liefhebbers die afreisden naar het sportpark van de Noordoost-Brabanders. Tijdens de vorige drie edities werd Outlands Open Air nog gehouden op het hoofdveld van de club, maar vanwege een nieuwe kunstgrasmat ging het feestje daar niet door. Eén van de afgelegen velden werd omgetoverd tot een waar festivalterrein. Vanwege de nieuwe ligging was de tribune bij het hoofdveld van de voetbalclub dit jaar niet meer bruikbaar als vip area. Vandaar dat er voor het eerst een vip deck was geplaatst op het festivalgebied, die er samen met de nieuwe ligging voor zorgde dat het terrein meer het karakter had van een festival dan voorgaande edities.

Groei

Outlands Open Air bestaat al vanaf editie één uit twee dagen, met op zaterdag Hard in the Open en op zondag Classics in the Air. Alleen de line-up was vanaf de eerste editie in 2012 al van grote klasse, met namen als Headhunterz, Zatox, Ran-D en B-Front. Niet alleen in 2013 en 2014, maar ook in 2015, heeft Outlands Open Air wederom bewezen dat het één van de snelst groeiende en meest belovende outdoor festivals is van Nederland. Op vlakken qua licht & geluid, qua eindshow, qua stage, qua artwork, qua bezoekersaantal en qua bekendheid.

The Lost Tribe

Van een onderwaterwereld in 2014 naar de verloren stam in 2015. ‘The Lost Tribe’ was het vervolg op ‘Under Our Surface’ tijdens de vierde editie van Outlands Open Air. Niet alleen in het artwork van het festival was dit thema terug te vinden, maar ook in het anthem, dit jaar geproduceerd door niemand minder dan de twee heren van NSCLT. Net als Outlands Open Air hebben zij in een korte periode een enorme vooruitgang geboekt, wat heeft geresulteerd in een banger van een anthem! Nooit eerder heeft NSCLT een anthem mogen produceren, maar het mag gezegd worden dat het anthem voor Outlands Open Air zeker behoort tot de beste festivalanthems van 2015 én één van hun beste tracks.

‘Heet in the Open’

Afgelopen zaterdag was het Re-Mo die standvastig voor het vierde jaar op rij het festival opende. De resident van Outlands Open Air draaide weer een mix tussen oude en nieuwe platen, waaronder Ambassador Inc. – Put This On YouTube (Wildstylez RMX) en Demi Kanon – Supersonic. Tijdens de openingsset van Re-Mo betraden de eerste bezoekers de houten vloeren van het festivalterrein. Een bezoekje bij de stand van KWF Kankerbestrijding lieten de meeste niet achterwege, want door zich daar te laten insmeren bestreden zij het branden van de zon op hun huid.

Na Re-Mo’s set was de tweede naam van de dag de dj die het anthem van vorig jaar op zijn naam heeft staan. Rebourne heeft tijdens de vorige editie zijn vruchten afgeworpen en kreeg van de organisatie opnieuw een uitnodiging om te komen draaien. Hij draaide in zijn set onder andere zijn soloplaten ‘Leaving’ en ‘Galaxy’, die op een zomerdag als deze niet achterwege konden worden gelaten. Na Rebourne volgde een set met weinig verrassingen en veel bekende platen door Code Black. ‘Accelerate’, het anthem van XXlerator 2014, was één van die welbekende platen waarbij iedereen in het publiek meedeed. Audiotricz losten Code Black af en zij kwamen met meer verrassing, zoals de oudere platen Headhunterz – Psychedelic en Brennan Heart & Wildstylez – Reputation Game. Ook lieten zij hun onlangs verschenen anthem van WiSH Outdoor 2015 ten gehore brengen. Het publiek werd klaargestoomd voor de volgende act.

De act van de dag

De makers van het anthem, onlangs geswitcht van naam van Noisecult naar NSCLT vanwege problemen met auteursrechten in de VS en Zuid-Amerika, maakten hun opmars. Ik weet niet wie er meer zin in had: het publiek in de set van NSCLT of NSCLT in het vermaken van het publiek. Dat laatste is iets wat ze in ieder geval zeker hebben volbracht. NSCLT bracht het publiek naar een hoger level qua energie met hun enthousiasme, passie en eigen tracks als ‘Dances of the Soul’. Het plaatje werd compleet gemaakt toen tijdens de climax van hun anthem voor Outlands Open Air confetti de lucht in werd geschoten. Zonnetje erbij, drankje in de hand en losgaan! Uiteindelijk draaiden ze nog hun solotrack ‘Freight Train’ waarbij iedereen met name tijdens de tweede climax helemaal uit zijn dak ging.

Nadat de sfeer er zeer goed was ingebracht door NSCLT werd de eerste live-act van de dag aangekondigd: Atmozfears. Zijn eigen tracks heeft hij geëdit met vocals van platen als ‘Just As Easy’ en ‘World of Madness’. ‘#DB15’, zijn anthem voor het Decibel Weekend 2015, was een plaat waarvan het publiek blij werd dat die werd gedraaid. Atmozfears kwam weer met een mix tussen euforisch en raw en was daarom een perfecte overgang naar de volgende dj: B-Front.

Bekend en bewonderd

Bij B-Front hoeft men nooit te verwachten dat hij het publiek teleurstelt. De hardstyle dirigent is door zijn begeleidende en coördinerende bewegingen al een genot om naar te kijken. Eentonig zijn de sets van B-Front ook nooit te noemen, want met Zatox – Poltergeist en Jack Overdose – Octavius Augustus (Zany Remix) zorgde hij ook deze keer weer samen met eigen platen als ‘Mysterias’ en ‘Undiscovered’ voor een flinke (over)dosis diversiteit. Hoe oud sommige van zijn tracks ook mogen zijn, verouderen doen ze niet.

Met de volgende intro werd Adaro ingeluid en hij was niet de enige van zijn familie die op Sportpark Soetendaal was langsgekomen. Ook de inmiddels beruchte fenomeen in de hardstyle scene Padaro was aanwezig om de draaikunsten van zijn zoon te bewonderen. Niet alleen eigen platen en zijn collabs ‘Open The Gates’ en ‘Oldschool Flow’ (met E-Force), maar ook platen als Requiem – Collateral Damage en Regain – Push It To The Limit werden ten gehore gebracht. Adaro boxte de ene na de andere rawtrack erin en ging net als het publiek hard los op Regain’s remix van ‘For The Street’. Na een set van een uur en een kwartier was het de beurt aan Frequencerz, de tweede live-act van de dag.

Frequenselfie

Het laptopje werd weer opengeklapt voor een nieuwe live-set van het raw-duo en in een half uur kwamen er een hoop tracks voorbij, te beginnen met de Hard Bass Edit van ‘Fatality’ en nieuwe platen als de collab met Titan en de TBA-track (In The Club) van B-Freqz. Tussendoor betrad een fan het podium om de regie in handen te nemen van de video-opname door Niels van Frequencerz. In het filmpje, wat op de Facebook-pagina van Frequencerz te zien is, zien we de fan losgaan op het podium van Outlands Open Air terwijl hij zichzelf op het podium filmt. Dat is pas een selfie!

Na Frequencerz was het tijd voor de laatste hardstyle act van deze dag: The Cryp, beter bekend als Crypsis. Net als B-Front is hij iemand die zijn publiek nooit teleurstelt. Met zijn voortreffelijke draaitechnieken mixt hij feilloos de ene track na de andere erin. De platen ‘Boombaby’ en ‘Kannibals’ van Kronos kwamen voorbij, maar ook Minus Militia – Crackin’ Your Ribs en Crypsis’ collab Underground Shit met Typhoon. Ook draaide hij, met name voor de MC van deze dag, de nieuwe brute track van Sub Sonik – I’m Born To Kill met MC Renegade. Crypsis stoomde de mensen klaar voor het laatste koppel van de dag: Tommyknocker vs. Amnesys.

Van Hard in the open naar nog harder in the open

De opbouw in de set van deze twee hardcore artiesten was uitstekend. Het ging van raw met Amnesys – The Purest naar Art of Fighters – Fuck You! naar Amnesys – Refly om vervolgens te eindigen met lompe hardcore als Tommyknocker – Demolition (Evil Activities & Lenny Dee Remix). Tommyknocker en Amnesys sloten Outlands Open Air – Hard in the open 2015 als de beste af. Het was daar, het einde.

Een eindshow is iets waar elke festivalliefhebber al lang van tevoren naar benieuwd is en naar uitkijkt. Alle ogen waarom daarom gericht op de stage van Outlands Open Air op deze zwoele zaterdagavond. Het stagedesign was dit jaar voor het eerst door de organisatie uit handen gegeven. Waar de organisatie vorige jaren nog zelf ontwierp en bouwde aan de stage, was het dit jaar (voor het eerst in Nederland) Phixion Creation, het bedrijf dat alle stages van Tomorrowland ontwerpt en produceert. Het licht en geluid was daarop perfect afgestemd, met name tijdens de eindshow. Die begon natuurlijk met het anthem ‘The Lost Tribe’ van NSLCT, vervolgt door Rebourne – Galaxy, Alphaverb – Boom2, Frequencerz – I Need You en als afsluiter Atmozfears & Sub Zero Project – Madman. Dit heerlijke lijstje qua nummers was niet het enige wat erg vet was aan de eindshow van Outlands Open Air, want ook de vlammenwerpers voor de stage en het vuurwerk zorgde voor een afsluiting waar elke bezoeker nog lang van na kan genieten.

Beoordeling

  • Line-up90%
  • Geluid100%
  • Stage90%
  • Eindshow90%
  • Sfeer75%
  • Eten & Drinken80%
  • Locatie95%

Overall
waardering

89%

Outlands Open Air – Hard in the open 2015 heeft zich opnieuw bewezen en heeft met wat het afgelopen weekend heeft neergezet de bezoekers voor volgend jaar alweer zeer nieuwsgierig gemaakt naar hoe groter en beter het dan weer gaat uitpakken!

Reageren