Peter de Valck
Door Peter de Valck

WiSH Outdoor is een festival dat bij de best gedecoreerde festivals van Nederland hoort. Het muziekfestival vindt volgende week wederom plaats op Festivalterrein ‘de Aa’ aan de Lekerstraat te Beek en Donk. Met ruim negen verschillende area’s, meer dan 150 artiesten en podia van bijna 30 meter hoog en 100 meter breed moet WiSH Outdoor door de bezoeker niet worden gezien als een festival, maar als een beleving. Zo wordt er ontzettend veel werk gestopt in het ontwikkelen van deze podia en decoraties op het terrein.

We spraken met organisatie WiSH Events, opgericht in 2007 door drie Brabantse jongens die ‘een feestje’ wilden organiseren in de in hun ogen wat saaie gemeente Laarbeek.

De voorbereidingen voor WiSH beginnen eigenlijk al in september, zo’n driekwart jaar voor het evenement. In de herfstmaand werden de concepten geschreven over het thema van dit jaar, waar avontuur centraal staat. ‘The Adventure Agency’ neemt de bezoeker jaarlijks mee naar een nieuwe bestemming. Dit jaar, met de tiende en tevens jubileumeditie, zal het thema ‘Wereldfeesten’ tentoongesteld worden.

“We gaan met de mainstages naar het Mexicaanse ‘Dia de los Muertos’ en naar het ‘Venetian Carnival’. Verder zullen wereldfeesten als Chinees Nieuwjaar, Halloween, Koningsdag de revue passeren op het festival. Dit alles mixen we met een uniek sausje en dit jaar is dat ‘Animalized’. Dat zul je absoluut terugzien in de stages.”

wish outdoor 2014
Het design van de podia begint elk jaar al eind september of begin oktober. In december moeten de schetsen namelijk klaarliggen voor komend jaar, zodat ze in het nieuwe jaar kunnen beginnen met calculeren, plannen, bouwen et cetera. Nadat het concept en het design zijn bedacht, worden de eerste schetsen gemaakt voor de podia en terreindecoratie.

In februari worden de eerste podiumdelen al in elkaar gezet, dit heet met een mooi woord; pre-fabricage. WiSH begint ruim 3 weken voor het evenement met het opbouwen van het festival. De organisatie begint altijd met de twee mainstages, dat heeft veruit het meeste werk nodig. Pas acht/negen dagen voor het event beginnen ze aan de andere negen stages.

“Op dit moment hebben we veel uitdagingen door het weer. Het terrein is nat, waardoor je heel voorzichtig moet zijn met het gras. Daardoor loop je behoorlijk wat vertraging op. Uiteindelijk moet het toch af, dus zullen er veel overuren gemaakt moeten worden om het gewenste niveau te behalen. Door deze huidige weersomstandigheden vergen we veel van andere partijen, maar daar is in de festivalwereld veel begrip voor. Gelukkig wordt het al snel weer lekker weer!”

Het unieke aan WiSH Outdoor is dat ze alles zelf doen, ook productioneel gezien. Ze schrijven niet alleen de concepten, maar bedenken ook de teksten, de podia, het decor, de details, de show enzovoorts. In vergelijking met andere festivals besteden ze weinig uit om de kwaliteit te bewaken en om het verhaal goed door te laten lopen.

De persoonlijke favorieten qua stages in de afgelopen 10 jaar waren de ‘Adelaar’ in 2010 en de ‘Boomhut’ in 2013.

wish outdoor 2010
“De Adelaar was toen een baanbrekende stage met vette effecten. De lichten achter de vleugels zorgden ervoor dat de roofvogel leek te bewegen. Vanaf dat moment stonden we echt nationaal in de picture. Die stage zou nu, zes jaar later nog prima mee kunnen in de huidige scene. De boomhut met muziekinstrumenten op de Devoted stage in 2013 was qua materialen (pianotoetsen, drums, orgel), diepte, grootte en showelementen echt tiptop in orde.”

Alles heeft meer tijd nodig en hoe meer ervaren we worden, hoe groter en mooier alles dus ook moet worden. De Adelaar zouden we nu makkelijk in een paar dagen opbouwen, terwijl onze huidige stages veel complexer zijn. We zoeken graag de grens op en willen elk jaar verbeteren met bijvoorbeeld bewegende podiumdelen, vette showelementen, acteurs, fonteinen en dergelijke.”

FACTS & FIGURES
– Podia: 28 meter hoog
– Omtrek van +/- 90 m en 50m (bovenaanzicht)
– 14.000m2 stof gebruikt
– 32km panlatten
– 1.000m2 tempex
– 8.000m2 plaatmateriaal
– 2,5 miljoen nietjes
– Totaal strekkende meters steigermateriaal: meer dan 67,6 kilometer
– 900 vrijwilligers

Ieder persoon heeft dromen en ieder persoon heeft het talent om die droom realiteit te maken. WiSH Outdoor is het resultaat van zo’n droom die verwezenlijkt is: this is our wonderland. Een wonderland waarin de grenzen van de realiteit worden opgezocht én waar ze worden verlegd. Het creëren van een jaarlijks terugkerend festival, dat laat zien dat er heel veel dingen wél mogelijk zijn, zolang je er maar in gelooft!

Kijk voor meer informatie over WiSH Outdoor 2016 op de officiële website: wishoutdoor.com

Foto door: lorenzotnc.com

Reageren