Wouter de Vink
Door Wouter de Vink

Audiotricz staat op het punt om het langverwachte debuutalbum A New Dawn te releasen. Het duo kondigde de productie al op Defqon.1 aan, maar het lange wachten wordt nu dan eindelijk beloond. Audiotricz bewijst namelijk dat er absoluut toekomst zit in euforische hardstyle en het is nog verdomd lekker om naar te luisteren ook.

De mannen van Audiotricz begonnen in 2013 met het uitbrengen van hun muziek en die tracks sloegen aan. De herkenbare, melodieuze sound van bijvoorbeeld ‘Sparks (Turn Off Your Mind)’, laat je meteen denken aan een biertje in je hand, de houten vlonders onder je Airmax en duizenden hardstyle-liefhebbers om je heen. Na vele optredens op grote festivals zoals Defqon.1, Decibel outdoor, Q-BASE en hits als ‘Reawakening’, ‘Infinite’ en ‘United As One’, drukte Audiotricz een stempel op hun sound en plek in de scene.

“But when you go through life at 150 BPM… You’re different!”

Maar Audiotricz kreeg te maken met iets waar veel artiesten tegenaan lopen: een dipje. Het duo wist het afgelopen zomer zelf mooi te verwoorden: “We kregen steeds meer moeite met het maken van platen en we keurden elkaars ideeën steeds vaker af, met redenen als: dit trucje hebben we al te vaak gedaan, dit is niet vernieuwend enzovoorts. It was time for a change!” En die verandering is nu gekomen.

Niet alleen de gitaar, waar Léon zowel op het podium als in de studio samen met Kenneth op bijzondere wijze hardstyle maakte, zorgde voor een comeback van Audiotricz. Ook de vlam, de inspiratie en de motivatie zijn met het aankomende album A New Dawn weer helemaal aangewakkerd.

Het album – dat overigens het eerste album op Art of Creation wordt sinds de fusie met Spirit of Hardstyle – begint met een interlude van ‘Shamed’. Degenen die het hele verhaal over het instrument gemist hebben, worden meteen geïntroduceerd met de unieke combo van hardstyle en de gitaar. Deze loopt over in de daadwerkelijke track en die opbouw, melodie, maar vóóral de euforie, gooit je meteen terug naar de eindshow van Defqon.1 2019. Achteraf blijkt dit het startschot te zijn van A New Dawn, want net als euforische hardstyle in Nederland, is deze productie de kwaliteit waar fans op hebben zitten wachten; en dan is dit nog maar het begin van het album.

Echte festivalmuziek, met meer dan alleen een gitaar

Het derde nummer ‘Distance’ is zo’n track die je wil horen wanneer je voor zo’n gigantische mainstage staat: dat de confetti je om de horen vliegt wanneer de handjes de lucht in gaan. ‘Supersonic’ met E-Life (een bad ass vibe die omslaat naar een opzwepend gevoel), ‘Renegade’ met Demi Kanon (zou zomaar een blauwprint voor muziek onder een aftermovie kunnen zijn) en ‘Don’t Say Goodbye’ zijn al eventjes bekend, maar sluiten naadloos aan op het verhaal van het album. Ditzelfde geldt voor ‘Different’ (opnieuw met E-Life), waar een boodschap inzit waar iedereen met een hart van 150 BPM of hoger zich aan kan spiegelen.

Dan komen we bij een rijtje waarvan we verwachten dat je deze nog ontzettend vaak gaat horen tijdens het aankomende festivalseizoen. ‘Skywards’ featuring Michael Jo is namelijk zo’n kippenvel nummer, die perfect past wanneer je bijvoorbeeld de trappen van het GelreDome afloopt. En ook de collab ‘Way Of The Wicked’ met Atmozfears, de artiest waar ze misschien wel het vaakst mee samen hebben gewerkt, onderstreept waarom dat zo is. The A-Team flikt het namelijk weer met deze plaat.

Het Audiotricz album loopt op zijn einde wanneer een verrassende samensmelting met Darren Styles begint. ‘Energy’ is inderdaad die energieke plaat op een hoger UK Happy Hardcore-tempo, maar behoudt waar het hele album over gaat: lekkere, euforische hardstyle.

Laat dit de terugkeer van euforische hardstyle zijn

Dit zijn de producties die euforische hardstyle (helaas) nodig heeft. In Nederland zien we steeds minder feesten waar het uitsluitend om deze muzieksoort gaat: het moet namelijk allemaal harder, lomper, en in sommige gevallen zelfs slechter. Is niets mis mee, maar het feit dat we in hardstyle-land Nederland het moeten doen met bar weinig melodieuze feesten met de muziek van nu, is een slechte zaak.

De laatste twee maanden is ‘opeens’ dat gevoel gelukkig weer een beetje teruggekomen. De solo’s van Noisecontrollers in 013 en Wildstylez in Doornroosje, waar Audiotricz beide avonden draaiden, waren dan wel niet ram- en ramuitverkocht, maar hadden namelijk wél die euforische sfeer van vroeger. Een sfeervol potje hardstyle, waar we blijkbaar toch naar hunkeren.

Gelukkig heeft Audiotricz zichzelf opnieuw uitgevonden en steken onder andere zij hun schouders eronder met het album A New Dawn: het is namelijk de moderne versie van hoe hardstyle bedoeld is. En laten we nu hopen dat niet alleen Audiotricz, maar ook de andere euforische artiesten, er gezamenlijk weer voor zorgen dat we op het gebied van melodieuze hardstyle weer kunnen genieten – niet alleen in het buitenland, maar ook in Nederland.

Het nieuwe Audiotricz-album A New Dawn is vanaf nu (31 januari) verkrijgbaar op Art of Creation. Download of stream het album nu via de officiële kanalen.

Dit is de tracklist van Audiotricz – ‘A New Dawn’:

01. Audiotricz – Shamed (Interlude)