Wouter de Vink
Door Wouter de Vink

Radical Redemption heeft vanaf vandaag officieel weer een nieuw album achter zijn naam staan, een nieuwe mijlpaal in een bijzondere tijd. De Minus is More DJ kreeg veel lof over de hele wereld in de afgelopen jaren: zo bestormde Radical binnen no time de top van de hardstyle-scene, maar kreeg hij ook te maken met vervelende persoonlijke omstandigheden en hier en daar wat kritiek van fans op social media. “Don’t fuck with The Radical” geldt echter meer dan ooit, want de release van het The Chronicles of Chaos-album bewijst vandaag dat Joey weer in onwijze bloedvorm is.

In bijna 9 jaar tijd bracht Radical Redemption evenveel albums (!) uit: 6 solo-albums, waaronder Annihilate en The One Man Army, en 3 met Minus Militia. Dit resulteerde niet alleen in een hele hoop aan muziek en optredens wereldwijd, maar het leverde hem ook zijn eigen evenementen in de voormalige Heineken Music Hall (AFAS Live) en de gigantische shows in The Radical Dome (Breepark) op. Baanbrekende mijlpalen in zijn carrière, maar ook grote stappen voor de gehele scene.

The Chronicles of Chaos is het beste album dat ik óóit heb gemaakt”

De andere kant van de medaille is dat het veel druk met zich meebrengt. Zo gaf de kersverse nummer 80 uit de DJ Mag Top 100 aan dat hij absoluut trots is op al zijn producties, maar dat hij kritisch naar zijn eigen werk heeft gekeken:

“Om eerlijk te zijn, is ‘Command & Conquer’ niet mijn favoriet. Sommige tracks voelen geforceerd aan als ik ze nu beluister.” Mr. Brutal besloot om het roer om te gooien en terug te grijpen naar zijn oude sound. Het échte Radical-geluid uit 2012 tot 2015 (onder andere van The Spell of Sin) – en deze keer zonder druk van een naderend evenement. Het zorgt voor dit exemplaar van 2 CD’s: eentje met 16 tracks en eentje waarin er 19 nummers tot 1 geheel zijn gemixt.

Nadat het album The Chronicles of Chaos geïntroduceerd wordt met de kenmerkende vrouwenstem, is ‘Stronger & Better’ de eerste plaat die de huidige vorm van Radical Redemption weerspiegelt. Dit is zo’n nummer die je aan het begin van een set wil horen, met duizenden feestliefhebbers om je heen en dat het vuurwerk vanaf het enorme podium afvliegt. Handen de lucht in en rammelen wanneer die bombastische drop komt, zoals het moment dat deze track voor het eerst op Qlimax 2019 werd gedraaid. Het tekent de situatie waarin de evenementenwereld nu in zit, uitkijkend naar het moment waarop het allemaal weer kan. “I’m coming back, stronger and better than before.”

De combinatie van Crypsis en Radical Redemption is er eentje die altijd een garantie is voor succes. Niet voor niets hebben de heren (buiten Minus Militia om) al meer dan 10 collabs (!) met elkaar gemaakt en The Cryp is dan ook de enige andere producer die op The Chronicles of Chaos te vinden is: maar dan wél drie keer. ’10 Seconds’ is de eerste uit dit rijtje en geeft dat euforische, onoverwinnelijke gevoel dat we van ze gewend zijn, uiteraard met genoeg ballen om goed uit je plaat op te gaan.

‘Story of Origin’ grijpt overduidelijk terug naar (zoals de lyrics zegt) naar The One Man Army-sound: het geluid van de drums die je begeleiden naar die herkenbare hoge screech. Het album gaat verder met ‘Reincarnation’, een atmosferische track met een duidelijke vocal, die uitmondt in een drop met een dijk aan energie. Nadat we twee keer Radical’s vaste vocalist Nolz (met ‘House Fire’ en ‘Remember The Name’) en het eerbetoon aan Hard Bass (‘The Last Bass’) hebben gehoord, komen we aan bij wat ons betreft de beste plaat van het album.

“Dad, this one is for you”

2019 is geen gemakkelijk jaar geweest voor de familie van Radical Redemption. Vorig jaar zomer ging het slecht met de vader van Joey: na een opname van zo’n 8 weken in het ziekenhuis, werd hij uiteindelijk gediagnosticeerd met kanker. Doorgaans komt Radical over als een onverwoestbare DJ, maar voor de nuchtere vent uit Twente en zijn gezin, was dit logischerwijs een enorme klap.

Zijn vader is niet alleen zijn beste vriend, maar ook degene die medeverantwoordelijk is voor de jaarlijkse openingsshows tijdens de Radical-evenementen. “Deze situatie zette mijn leven op z’n kop”, vertelt Joey hier later over. “Daarom was ik zo trots op mijn vader toen hij er de hele nacht bij was tijdens ‘Brotherhood of Brutality’.” Radical Senior stopte niet met vechten en zijn laatste chemokuur is inmiddels gelukkig al lang achter de rug. “Het gaat goed met hem en wij zijn als familie trots op hem.” Om zijn gevoel te uiten, ging Radical aan de slag met een track in de studio. Als verrassing voor zijn vader.

‘D.A.D.’ is een prachtig eerbetoon. Het is een plaat die terugkijkt op de angstige periode, waarin je als familie moet vechten voor het leven van degene die je lief is. Zoals vocalist Atilax in het nummer zegt, kan muziek iets zijn voor iedereen die in een soortgelijke periode zit, net als dat festivals dit ook kunnen zijn voor de dagelijkse sleur: een uitlaatklep. “If you struggle and you can relate, play this tape and escape.”

Het nummer neemt je mee door het dal van onzekerheid en verdriet, maar slaat uiteindelijk over in hoop. Waarin het licht aan het einde van de tunnel te zien is en voor het gevoel bergen zijn verzet om de oplossing te vinden. Samen sta je sterk als familie. De ambiance en lead van het nummer vertalen dit verhaal ontzettend sterk en degenen die de wereld van hardstyle kennen, weten dat het veel meer is dan alleen “boem, boem, boem”. ‘D.A.D.’ geeft hier een uitstekend voorbeeld van en is hierdoor naar onze mening één van de betere tracks van het jaar.

Ook de tweede helft van de mix-CD staat als een huis. Het is een afwisseling van opzwepende nummers zoals ‘Trailblazer’ (opnieuw met Nolz) en de ‘Dominator Tribute’ (deze geeft je meteen heimwee naar het strand in Eersel), maar ook eentje waarin Radical Redemption de variatie van zijn sound laat zien met ‘Rule Them All’ (een klapper waarmee je met 180 km/h over de linkerbaan wil gaan) en ‘Street Code’ (de kicks vliegen je in alle soorten en maten om de oren).

Opvallend hoor je pas tegen het einde van het album de titeltrack: ‘The Chronicles of Chaos’ met Nolz. Een heerlijke beuker (met live opgenomen drums vanuit de studio), die voor niets zo laat pas te horen is, want hij is aardig stevig. Dit geldt ook voor de Redemption Remix van ‘Brutal 6.0’, waar fans sinds Qlimax vorig jaar als zo veel om vragen. Zoals we gewend zijn van Radical, is het album niet compleet als er geen hardcore track tussen zou zitten. Met het verhaal uit de intro sluit ‘The Tree of Knowledge’ het album af op een hoger BPM. Een eindshow-waardige plaat, waarbij het laatste beetje energie eruit wordt geknald.

Radical Redemption is weer helemaal terug

Al jaren behoort Radical Redemption tot de top in de hardstyle scene. Om naast het vele vliegen dan ook nog eens zoveel muziek te produceren (9 albums in minder dan 9 jaar) is natuurlijk een bijzonder lastige opgave, waar een oude of nieuwe generatie fans het niet altijd even mee eens kan zijn, ook al staan hier uitverkochte shows, boekingen over de hele wereld en nog vele ander indrukwekkende prestaties tegenover.

The Chronicles of Chaos laat zien dat Farmer Joe zijn oude vorm niet alleen te pakken, maar ook verbeterd heeft. Een ijzersterk album, productioneel wederom uitstekend, met een behoorlijke variatie en hiermee houdt Radical Redemption het dichtbij zichzelf. Emotionele tracks gaan gepaard met kneiterdikke klappers en met een dijk van een idee achter het album. Terwijl de essentie van Radical hetzelfde blijft, zoals Nolz goed in de track ‘Trailblazer’ zegt: “Don’t follow the path, but blaze the trail.”

Het nieuwe album The Chronicles of Chaos van Radical Redemption is vanaf vandaag verkrijgbaar via de kanalen van Minus is More.

Radical Redemption – The Chronicles of Chaos tracklist

1. Radical Redemption – Intro