Nina van Zelst
Door Nina van Zelst

Hardstyle verovert steeds meer landen en continenten, waardoor ook het grote China natuurlijk niet kan achterblijven. Toch blijkt de hardstyle scene in dit grote land werkelijk een wereld van verschil, waar Bookya en Brotherhood Music ons in geuren en kleuren over vertellen. Want hoe maak je hardstyle bekend, op een plek waar Spotify, Facebook en Instagram niet bestaan? 

Wij spraken met Eelke Arjaans van Bookya en Paul Neuteboom van BHM; twee bedrijven die ontzettend hard werken aan de groei van hardstyle in China. Paul was één van de eersten die de potentie van dit grote land zag. “Zeven jaar geleden kwam ik naar China, met de vraag in mijn achterhoofd: zou het hier ook kunnen werken? Ik was er vrij van overtuigd dat de hardstyle scene ook hier zou kunnen groeien. Het is heel energiek, het is vrolijk, en zo zie ik Chinezen die uit gaan ook.” Toen Paul de kans kreeg, heeft hij dan ook tours voor namen als Brennan Heart en Coone opgezet. “En zo heb je eigenlijk ook kunnen zien dat het in die jaren steeds meer is gaan groeien, vooral in Shenzhen.”

De hardstyle hoofdstad van China: Shenzhen

Shenzhen is onderdeel van de provincie Guangdong, en is inmiddels uitgegroeid tot de hardstyle capital van China. “Hier zijn steeds meer clubs ontstaan die op regelmatigere basis hardstyle acts zijn gaan boeken. Dus niet alleen top 100 artiesten maar ook acts als Frequencerz en Sound Rush.” Uiteindelijk is Paul zelfs met Q-dance een samenwerking aangegaan, en lanceerden ze in januari het eerste Q-dance event in China. Máár, het boosten van hardstyle gaat zonder de mogelijkheid van een normale social media campagne of bijvoorbeeld adverteren op Spotify niet zonder slag of stoot: “In China zijn erg veel uitdagingen, omdat Facebook, YouTube en Spotify allemaal niet vrij toegankelijk zijn. Daarnaast is het essentieel je lokaal aan te passen, en relevante Chinese content te creëren zowel online als offline.”

Hardstyle China

Dit is dan ook waar Eelke in het plaatje komt. Met Bookya heeft hij een soort Linkedin voor dance muziek gecreeërd. “Wij bouwen één grote wereldwijde database van DJ’s, booking agencies, recordlabels, venues en promotors. Zoals Spotify jou artiesten aanbeveelt gebaseerd op je luistergeschiedenis, willen wij festivals en artiesten aan elkaar linken op basis van event geschiedenis.” China werd al snel de focusregio van Bookya: een plek waarvan mensen wisten dat er iets speciaals aan het ontwikkelen was, maar waar de connecties en kennis nog van ontbraken.

“Het Chinese publiek geeft niks om foto’s in vliegtuigen, dat is voor hun gewoon een enorme show”

Sinds vorig jaar is Bookya dan ook profielen op gaan zetten voor Nederlandse en Europese artiesten. “In China hebben artiesten er niks aan als ze veel investeren in hun fanbase en online presence. Als je niet in de DJMag Top 100 staat maakt het niet uit dat je veel volgers op Facebook of Instagram hebt, of dat je veel luisteraars op Spotify hebt. Niemand kent je daar nog, dus je moet ergens beginnen.” Inmiddels beheert het bedrijf de online presence van 15 artiesten waaronder Atmozfears, Headhunterz, Frequencerz, Sound Rush, DJ Thera, Riot Shift en Caine.

Maar over welke sociale media hebben we het dan? “De Chinese equivalenten van Spotify en Facebook zijn Wangyi Music, Weibo en indirect ook WeChat. En die worden gebruikt door miljoenen mensen, want Chinezen zijn natuurlijk niet met z’n tweetjes. Je kan ermee betalen, je kan ermee communiceren, je kan ermee bellen en je kan je abonneren op accounts: echt alles.” De content die Bookya en BHM hierop zetten voor de Chinese hardstyle fans, is ook nét even anders dan wat wij als Westerlingen graag zien.

Het Chinese publiek vindt het niet interessant als artiesten foto’s plaatsen van dat ze uit het vliegtuig stapppen in Ibiza. Dat is voor hun gewoon een enorme show.” De betrokkenheid is dan ook duidelijk veel hoger wanneer de artiest iets uit zijn of haar persoonlijke leven deelt. “Als je laat blijken dat je moeite wil doen om te connecten met de Chinese mens, dus dat je een filmpje specifiek voor het Chinese publiek maakt waar je eventueel een Chinees woordje of zinnetje tussendoor zegt, werkt dat zo veel beter.” Zo creeërde Frequencerz een remix van een oud Chinees nummer, waar het publiek ontzettend los op ging. “Ze werden hélemaal gek! En deze grote kansen, die veel artiesten links hebben laten liggen, worden langzaamaan steeds meer verzilverd.”

“In China moeten mensen vaak nog een tafel boeken als ze een hardstyle event willen bezoeken”

Hoewel hardstyle ontzettend hard aan het groeien is in China, is de scene daar nog erg verschillend van de onze. “De groep echte hardstyle fans is nog erg klein. Dat komt ook omdat ze nog niet veel informatie hebben, er zijn nog niet zoveel goede events, los van de club events. En daar moeten mensen vaak nog tafels boeken.” Ja dat lees je goed, tafels boeken voor een hardstyle event, met je eigen mensen en je eigen drank. “Dat is best duur en het versterkt natuurlijk niet echt de hardstyle spirit. Bovendien komen mensen niet per sé voor hardstyle, de clubs zijn iedere dag geopend en draaien van alle soorten dance muziek. En binnen die dance gaan mensen zich eigenlijk sinds één of twee jaar meer ontwikkelen naar meer verschillende stijlen.” 

De mensen die er dus wat eerder bij waren, vormen het kleine groepje dat het verschil weet tussen euforisch, raw, welke artiesten goed zijn en welke minder. “Maar in de algemene zin is hardstyle hier hardstyle en valt zelfs hardcore daar nog onder voor de meeste Chinezen, als ze überhaupt al weten wat elektronische muziek is.” Hardcore lijkt dan ook te snel te zijn; te hard en te rauw. “Dat merken we zelfs al bij raw hardstyle. De hardstyle die werkt is echt meer de reversed bass, de wat vrolijkere en iets meer toegankelijke hardstyle.”

“We willen de wereld kennis laten maken met de Chinese hardstyle”

Of China dan ook de place to be voor festivals wordt, is op dit moment nog niet duidelijk. “Je ziet dat de muziekstijl echt gewoon werkt, maar je hebt twee problemen als het gaat om festivals: als hardstyle-act wil je natuurlijk het liefst laten afsluiten, maar je hebt ook te maken met andere internationale artiesten als een Skrillex of een Major Lazor. En ten tweede richt je met festivals ook nog vaak op een commerciëler publiek.” Toch bleken eerdere introducties van hardstyle, zoals Coone op een mainstage en een groots Q-dance warehouse evenement, een groots succes.

Op de lange termijn is het ook zeker de bedoeling dat wij als Westerlingen kennis zullen maken met Chinese hardstyle artiesten. “Het is ook heel belangrijk dat lokale helden zich gaan vormen. Dit jaar heeft Defqon bijvoorbeeld 2 Chinese artiesten, en we zijn echt druk bezig met hoe we de wereld kennis kunnen laten maken met meer van deze Chinese hardstyle.”

In conclusie mogen we dus zeker meer dan genoeg verwachten van de Chinese hardstyle scene. “In Nederland zijn we zoveel jaren verder qua ontwikkeling, dat het echt nog wel wat jaren zal duren voordat de Chinese scene net zo groot kan worden. Maar het is ontzettend gaaf om te pionieren in die markt en de toekomst belooft heel erg veel goeds.”

Omslagfoto via Facebook-pagina Q-dance

Reageren