Rik Houwers
Door Rik Houwers

Thomas Brok, je kent hem misschien ook wel als Luminite, is al tijd actief in de hardstyle scene. Als jonge jongen kwam hij in aanraking met hardstyle door wie anders dan Headhunterz. Hij had zijn passie gevonden en wilde met zijn passie verder. Hij besloot te beginnen met produceren en tekende vervolgens bij Gearbox. Door zijn baas bij Gearbox wordt hij beschreven als avant-garde en innovatief. Tijd om meer te weten te komen over Luminite.

Hoe en wanneer ben je in contact gekomen met hardstyle?
”Mijn muzieksmaak neigde vooral naar house in het begin, maar later kwam ik uit bij tek/jumpstyle. Op een avond was ik op zoek naar nieuwe muziek (jumpstyle dus), en toen vond ik ineens de welbekende parel ‘Rock Civilization’ van de almighty Headhunterz. Ik was meteen verkocht! De tijden daarna heb ik besteed aan zoveel mogelijk muziek verzamelen van dit geweldige genre.”

Wie is jouw inspiratiebron geweest om hardstyle te gaan produceren?
”Mijn jeugdheld was toch wel echt Headhunterz. Hij heeft me (onbewust) in contact met hardstyle gebracht. Ik begon al met klooien met muziekproductie-programma’s toen ik nog naar jumpstyle luisterde, maar later ging ik dus experimenteren met hardstyle, en nu ben ik hier!”

Hoe ben je bij de naam Luminite gekomen?
”Ik begon pas echt met het serieus nemen van muziekproductie toen ik Bas (Thyron) leerde kennen. Samen vormden wij een duo Stereorockerz (want de ‘z’ op het einde was verplicht, toch?), alhoewel we nooit een contract hebben getekend. Een tijdje later besloten we apart verder te gaan, omdat een solocarrière voor ons beiden aantrekkelijker klonk dan een duo blijven. Bovendien begonnen onze stijlen wat uit elkaar te groeien, waar hij richting veel sfeer en melodiën ging en ik meer neigde naar experimenteel, met veel invloeden van dubstep, DnB en hardcore.”

Luminite
Je staat onder contract bij Gearbox. Hoe is dat en hoe kijk jij aan tegen de snelle populariteit die dit label heeft gekregen?
”Getekend zijn bij Gearbox is echt geweldig. Het is een grote familie en ik denk dat het feit dat de focus van heel Gearbox niet ligt op geld maar op plezier, muziek en toegankelijkheid een extra dimensie toevoegt voor de ervaring van de fans in de optredens. Iedere DJ heeft zo zijn eigen manier van optreden, maar bij Gearbox is het om een of andere reden gewoon passend om helemaal uit je plaat te gaan op je eigen muziek.

Er is ook nogal wat negativiteit ontstaan rondom Gearbox en de razendsnelle groei met daarbij het standpunt dat sommige artiesten volgens luisteraars geen muziek produceren, maar herrie. Ik kan nu wel een mooi verhaaltje gaan schrijven over waarom ik het daar niet mee eens ben, met als doel die luisteraars te overtuigen van mijn standpunt, maar dat is niet waar ik voor sta. Ik vind dat mensen precies zelf mogen kiezen wat ze willen luisteren, naar welke artiesten ze gaan kijken en welke artiesten ze niet tof vinden. Zelfs ikzelf heb mijn eigen mening over bepaalde artiesten, positief of negatief. Ik zie negatieve uitingen over mijn eigen muziek niet als een dreiging of kritiek, maar meer als feedback die ik mee kan nemen in toekomstige producties. Een DJ/producer zijn is een eeuwig leerproces, en ‘de perfecte track’ bestaat niet!”

Je beschrijft jezelf als avant-garde. Op wat voor een manier ben jij avant-garde?
”Eerlijk gezegd heb ik die biografie niet zelf geschreven, maar mijn lieftallige Gearbox-baas Phil. Ik ben alsnog wel bereid uit te leggen waarom dat zo gezien wordt. Als er iets is waar ik een hekel aan heb, is het in hokjes denken. Het is ook zo te zien: stel iemand produceert wel muziek die in een hokje wordt geplaatst, en naast die persoon zijn er dus nog 10 anderen die dezelfde soort muziek maken. Waarom zou een organisatie die persoon dan boeken? Als je je eigen stijl kunt maken, die echt in geen enkel hokje te stoppen is, dan ben je pas echt te onderscheiden van de rest. Dan bied je organisators een enorm goede reden om jou te boeken, en dus ook een platform om jezelf te blijven ontwikkelen. Ik ben niet bang om iets vreemds te gebruiken in een track (‘Make It Clap’ bevat een scheet), alhoewel het natuurlijk nog wel toegankelijk moet blijven. Jezelf onderscheiden hoeft niet per se te komen in de vorm van een vreemd geluid, want het kan ook komen in de vorm van top-notch sound-design waarbij je bij elk geluidje kunt horen dat het van jou afkomstig is.”

Hoe ben je er bij gekomen om van de Macarena een remix te maken?
”Ik was sowieso al van plan om een wereldbekende plaat in een nieuw jasje te steken, en via wat liefhebbers van mijn muziek kwam de Macerena aan het licht. De platen van een DJ hoeven niet per se altijd dezelfde sfeer of klank te hebben, ze mogen best een keer afwijken of een plaat zijn die een feestje even heel het feestje overhoop gooit. Ik kan me nog enkele momenten herinneren waar ik een kort stukje van de Macarena remix teasede tijdens een set, waarna het publiek letterlijk schreeuwde van geluk en opwinding.”

Wat betekent hardstyle voor jou?
”Hardstyle is voor mij de ultieme muziek voor een feestje, omdat het een unieke combo is van veel gevoel en toch enorm veel drive en dansbaarheid. Door sommige tracks krijg ik gewoon enorm zin om alles helemaal kapot te fistpumpen ‘Radical Redemption & D-Sturb – Kill Me’, en andere tracks raken me weer enorm diep ‘Coone – Faye’.”

Als je een herinnering in de hardstyle zou willen delen, welke herinnering is dit?
”Ik was vroeger altijd al wel een stil jongetje (in tegenstelling tot nu), die niet zoveel te melden had en nog er niet echt veel toe deed. Sinds ik met hardstyle in contact kwam, had ik iets wat echt mijn passie was, is en blijft. Doordat ik een jaar jonger was op de middelbare school dan de rest viel ik er een beetje buiten. Toen ik dus door enkele klasgenoten werd gevraagd of ik met ze mee wilde gaan naar Intents Festival (in 2011), wat tevens mijn allereerste hardstyle feestje was, was ik overdonderd en enorm hyped. Toen ik op de grote dag zelf de mainstage op liep, die toen nog redelijk klein was t.o.v. nu, en mezelf voor het eerst bevond tussen mensen met exact dezelfde passie voor muziek (omdat toen de term ‘dagjesmensen’ nog niet veel gebruikt hoefde te worden), voelde ik me echt compleet. Overal waar ik keek zag ik mensen helemaal loco gaan op Coone & Da Tweekaz – D.W.X., die toen net was gereleased. Sindsdien is die plaat enorm belangrijk geworden voor me omdat dat de plaat is waar ik mijn oude ‘ik’ achter me kon laten, en de nieuwe ‘ik’ met twee handen aan kon pakken!”

Wat vind jij van The Future of Hardstyle?
”Ik vind The Future of Hardstyle echt tof, omdat het de brug is tussen de huidige scène en nieuwe DJs en producers. Ik ben ook van mening dat het niet voor alle artiesten is weggelegd om echt jaren hetzelfde succes te ervaren, dus nieuw talent is altijd nodig!”

Wat zijn de plannen voor de toekomst?
”Mijn plannen zijn misschien wat onverwacht, maar ik wil afstappen van lompe kicks, lege drops en flauwe tracks (geen scheten meer). Ik zeg niet dat ik nooit meer een grappige DJ tool of iets dergelijks zal maken, maar het zal niet vaak meer voorkomen.

Waar ik in de toekomst voor wil staan is kwaliteit, enorm goed sound-design en respect geven en krijgen met andere artiesten. Alhoewel de hype lijkt te zeggen dat alles alleen maar harder en lomper moet worden, wil ik juist beter worden! Dat zal misschien betekenen dat mijn productiesnelheid afneemt, maar ik heb liever 2 enorm dikke platen dan 5 afgeraffelde zaagplaten.

En als laatste tipje van de sluier: C … … … … … … … … E.”

Reageren