Feije Tinnevelt
Door Feije Tinnevelt

Feesten ter ere van één artiest of label zijn in de hardstyle scene allerminst een nieuw fenomeen. Sinds jaar en dag vinden wij het namelijk nodig om artiesten uit te lichten of extra in het zonnetje te zetten. Ook Art Of Dance creëert dit soort avonden. Al een aantal jaar op rij wordt er een speciale avond voor Radical Redemption georganiseerd, maar 2018 was het jaar waarin ook Warface van zijn eigen nachtje mocht genieten. Wij waren aanwezig en hadden er knei-ter veel zin in!

Deze week kwam in het geheim het nieuwe album uit van Warface: Vengeance. Hoewel ik niet bij de album release aanwezig was, zat ik ergens toch wel te hopen op een album dat met zijn event zou uitkomen. Gelukkig was dit ook het geval en godskolere wat een ramplaten hebben Youri en Remco op het album gepropt. Dit beloofde veel goeds voor de avond!

Na een keurig treinritje kwamen we rond half elf aan op station Amsterdam Bijlmer, waar we direct werden ontvangen door knallende speakers, dronken Fransen, vrolijke mensen en een gezonde portie kutweer: gelukkig was het feest binnen. Door het slechte weer keken we absoluut niet uit naar de rij en het wachten om naar binnen te komen. Tijdens het event van Frequencerz in Februari in de AFAS Live was deze rij namelijk echt afzien. Echter schetse onze verbazing dat er vrijwel geen rij was! We konden direct doorlopen, de security ging vlot en met 7 minuutjes waren we van de trein in de voormalige HMH.

Hard, helder en met een dreunende bass

Dit betekende dat we direct door konden met het bekende ritueel: kluisje regelen, hard tegen je jas duwen om hem in het eerder genoemde kluisje te proppen, muntjes halen en een mooi plekje gaan uitzoeken. Of toch niet? Waar de AFAS voorheen werkte met ’s werelds kleinste muntjes, kon je nu gewoon met je pinpas betalen, of aan de balie een een pasje aanschaffen á la Gelredome Wallet. Een hele upgrade, want die muntjes waren niet heel efficient. Nadat we dus géén muntjes hadden gehaald, was het tijd om de zaal te verkennen waar Mark with a K bezig was met zijn openingsset. Het eerste dat opviel was dat de zaal verrassend leeg was! Wellicht kwam dit doordat MWAK misschien de vreemde eend in de bijt was wanneer je naar de line-up keek, of de NS probeerde hun reputatie laag te houden door treinen te vertragen. Wij vonden het evengoed prima, want er was een overdaad aan bewegingsruimte, het was nog lekker koel in de zaal en zelfs de vloer was droog en plakte niet! Uiteraard was MWAK zijn tracklist gericht op het publiek dat er stond en (vanaf het moment dat wij binnenwaren) is er eigenlijk geen tek voorbij gekomen. Tracks die wél de revue passeerden waren bijvoorbeeld Frequencerz – ‘Rockstar’, Ran-D – ‘Hurricane’ en ook een track waarin de vocals van O.T. Genasis – ‘I’m In Love With The Coco’, een nummer waarvan ik compleet vergeten was dat het ooit bestond. Tijdens het genieten van de muziek hoor je toch wel hoe indrukwekkend het geluidssysteem van de AFAS is: hard, helder en met een dreunende bass.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, glimlacht, nacht en binnen

Ondertussen was het tijd voor een lekker, koud biertje. Hier schrokken we toch wel even: het muntjessysteem bedriegt ons allen, medefeestbezoekers! 2 biertjes kwam neer op 8.60, het waren dan wel biertjes van een goede grootte, maar met de echte europrijzen, valt dat toch even tegen. Echter is dit niet de schuld van Warface of AOD, dus helaas. De biertjes smaakten er in elk geval niet minder om!

Met het begin van de set van Artifact en Sub Sonik gingen wij eens een kijkje nemen in de rest van de AFAS. Een goede wandeling op een feestje is altijd mooi: lekker mensen kijken en de beentjes opwarmen voor het echt stampwerk. We maakten een goede ronde door het gebouw om langzaam maar zeker op het balkon uit te komen. Tegen die tijd was de zaal echter vrijwel volgelopen! Na zelf op de dansvloer staan, is er geen beter tijdsverdrijf dan een feestje van boven bekijken. Het volledige publiek ging als één massa los en dat ziet er altijd indrukwekkend uit. Het duo achter de draaitafels vond ik ietwat apart: uiteraard staat Artifact als End Of Line-artiest op het menu, maar Sub Sonik kon ik niet helemaal plaatsen.

Echter was hun trackkeuze er zeker niet minder om! Er werd direct begonnen met “Warface & Artifact – Let The Show Begin”, Marshmellow – ‘Silence’ (Sub Sonik Remix) en ‘Journey Of Extacy’, de nieuwe collab van Warface en Artifact van Warface zijn nieuwe album. De zaal ging goed los, wat te zien was aan de armpjes en handen die ongeveer 1.90m boven de vloer aan het wapperen en zwaaien waren: dit werd zo’n feest waar je last van je schouders van zou krijgen in plaats van je benen. Een oude bekende die gedraaid werd, was ‘To Hell’ van Sub Sonik, een track die al lang niet meer langs was gekomen voor mij. Ook een collab met Rebelion en LXCPR ‘Bring It On’ ramde door een speakers, een collab waar beide artiesten het beste uit elkaar naar boven brengen. Het duo eindigde met ‘Brutal 3.0’, een track die elke set perfect kan afsluiten.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, mensen op toneel, nacht en binnen

En daarmee werd het tijd voor een van de oudste teams in de raw hardstyle: Luna & E-Force. Dit team gaat al jaren perfect samen en hebben met zijn tweeën een indrukwekkende discografie de hardstylewereld ingeknald. Één van die tracks was hun openingstrack: “Kill The Noise” en dit zette direct de toon van de set: hard, set en precies wat je van de heren zou verwachten. Een persoonlijke favoriet van mij kwam ook voorbij, een track die ik op de BLUE cd van Defqon.1 2014 helemaal grijs heb gedraaid: D-Block & S-Te-Fan – ‘Underground Tacticz’ (E-Force & Luna Remix). Genieten! Uiteraard vulde de zaal zich met “OOOOH!”’s tijden de Kick-edit van ‘Seven’, ging iedereen los tijdens ‘Torture’ van Luna en Crypsis en werden we herinnerd aan Warforce tijdens ‘Reloaded’.

Het echte begin

En met het eindigen van E-Force en Luna kon de avond écht beginnen. Het was namelijk tijd voor The Man Of The Night. Het podium was tot dit moment slechts een zwarte achterkant met aan beide kanten van de DJ-booth een Live For This logo. Dit veranderde echter toen alle ledschermen aan gingen in een soort groot kruis. De bekende helm van Youri kwam in beeld en de hele zaal was verlicht door de telefoonschermpjes die iedereen gebruikte om dit moment te filmen. Er was maar 1 track waarmee geopend kon worden den dat was uiteraard ‘We All Live For This’ van Warface ft. Souvereign King. De lasers en lichten die nu ook aangingen, maakten de opening indrukwekkend en was een goede climax van de sets die ervoor kwamen. Uiteraard kwamen er veel klappers van het nieuwe album voorbij, waaronder ‘Black Seas’ en ‘CA$H’. Ook oudere ramplaten als ‘Undercover’ met Radical Redemption deden het nog steeds goed! De eer om de set af te sluiten was aan de collab met N-Vitral: ‘Troublemaker’. Daarmee was de Warface-periode van het feest begonnen, hier kwamen we voor!

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen en menigte

Labelgenoot en vriend D-Sturb was de eerste die het podium mocht delen met Warface en dat deden ze in stijl: ‘Universe’ met High Voltage, Warface & Frequencerz – ‘Menace’ (D-Sturb Remix) en de nieuwe collab van de heren, ‘Drown’, zorgden er voor dat er geen stilstaan meer bij was voor het publiek. Het tempo lag hoog, maar het geniet-level lag vele malen hoger. Ook gaf deze set goed weer hoe indrukwekkend het repetoire van Warface eigenlijk is: het aantal samenwerkingen dat voorbij kwam in deze set was ongekend. De heren knalden het einde van de set naar een hoger niveau met de D-Sturb en Sefa knaller ‘Nothing Like The Oldschool’. Dikke buiging voor jullie, heren, een set van formaat!

Vervolgens was het tijd voor Killshot Live. De End Of Line-artiest is een echte showman en heeft een goede podiumuitstraling. Hij heeft plezier achter de draaitafels en geeft die energie door aan het publiek. Zijn set was energiek en een keurige set om lekker los op te gaan: ‘Sledgehammer’ met Malice, ‘Rauwdouwer’ met Nolz en ‘Beastmode 2.0’ zorgden ervoor dat het bier in je beker flink trilde! Een goede set, maar deze zou absoluut in het niet vallen met wat er zou volgen.

Baddest Motherfuckers

Warface had aangekondigd zijn set met Delete als The Baddest MF’ers te voltrekken. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld, vullen elkaar aan en hebben talloze samenwerkingen achter hun naam staan. Jezus christus wat een geweld was deze set! Zoals je ongetwijfeld op Facebook al voorbij hebt zien komen, hebben de twee een mash-up gemaakt van hun repetoire en dat liet de AFAS flink trillen. Ook tracks van Delete’s aankomende album zorgde voor vermaak, bijvoorbeeld ‘Payback’ liet de zaal springen. Deze set was exact wat ik er van hoopte en ik heb met volle teugen genoten!

Hoewel de avond nog lang niet ten einde was, begon ik mijn voeten, benen en armen toch al flink te voelen. Gelukkig is dit een goed teken! Daarnaast zou de volgende set me helemaal slopen: een Art Of War/ The 9 Circles-set. Een woord, drie lettergrepen: GE-NIE-TEN. ‘Art Of War’, ‘Path To Extinction’, ‘Total War’, ‘Fuck You Pay Me’ en ‘Severe Creation’ lieten de zaal schudden en de bass trilde in je keel: immers, die bass moet je niet horen, DIE MOET JE VOELEN.

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen en menigte

Rebelion & Warface, alleen dan zonder Warface

Het Schotse duo past goed bij de rauwe sound van Warface, het was dan ook geen verrassing dat de heren ook uitgenodigd waren. Wat echter wel opvallend was, is dat Warface eigenlijk niet op het podium was tijdens deze set. Rebelion heeft dit echter goed gecompenseerd: ze hebben er gewoon wat echter gas op gezet. De set begon direct goed met de Rebelion remix van Endymion – ‘Gladiator’. Tijdens Hard Bass 2018 werd een TBA van Warface en Rebelion gedraaid waar ik vanaf dat moment op heb gewacht. Gelukkig staat deze track op het nieuwe album en knalde ‘Detonated’ ook tijdens deze set door de speakers. Man, man, man, wat ging dat er lekker aan toe. Het begint bijna voorspelbaar te worden, maar elke set was een sterke, er werd door het gehele publiek flink gerammeld, mee gedrumd en gesprongen. De sfeer was perfect!

Aggressive Act, met dank aan de jongens mid-mid

Ik ben eigenlijk niet een groot fan van de live-act van Rooler en Malice. Gelukkig is de hardstyle scene één grote familie en heb ik een aantal mannen gevonden die het overduidelijk naar hun zin hadden en er uitzagen alsof ze het warm hadden. Ik heb mijn geheime wapen gebruikt om een deal met hen te sluiten: unlimited waaier-wapper en mijn flesje water in ruil voor elke track die ze mij konden vertellen! Een prima ruil als je het mij vraagt. Het Supremacy anthem kwam voorbij, ‘The Extreme’ van Malice en een edit van Rooler – ‘Domination’ zorgden voor een lekker sfeertje. Ik kan dan ook niet anders zeggen dat deze live-act mij positief verrastte.

Tandje harder!

Vanaf dit moment was het echt gedaan met de rust: hardstyle maakte plaats voor hardcore, het bpm ging flink omhoog en het podium werd gevuld met de special ops agenten van BOMBSQUAD. N-Vitral en zijn bende gemaskerde terroristen bliezen de zaal omver met het zojuist uitgekomen album: ‘Poisonspitter’, ‘Hannibal’ en ‘Getverherrie’ waren enkele van de explosieven die de zaal kapot maakten. De droge vloer die tijdens MWAK geprezen werd, was ondertussen wat nattter en tijdens het losgaan, was dit wat onhandig. Maar ach, daar zijn we na een heel aantal feesten wel aan gewend. Ook kwam de collab van Warface en N-Vitral, ‘Troublemakers’ voorbij en ‘Greazy Counter’ luidde het einde van de set van BOMBSQUAD aan. Wat een muzikaal geweld en een goede set richting het einde van een event.

Hoewel mijn lichaam begon te protesteren, was mijn hoofd nog steeds ‘in the game’ en de afsluitset heb ik dus wat rustiger aan moeten doen. Maar over goede afsluitsets gesproken, Warface, Deadly Guns en Sefa waren een perfecte combi om dit feest te laten eindigen. ‘Survive The Streets’, ‘From The South’ ramden door de speakers. Uiteraard kwam ook de nieuwe collab van Sefa en Warface, ‘Robot Gangbang’ ook voorbij. Om te laten zien dat de heren niet zo veel geven om de haters, werden de led-schermen gebruikt om negatieve Facebookreacties te laten zien. We don’t care, we live for this!

Ook ‘Chosen One’ kwam voorbij en voordat wij ons naar ons kluisje begaven, mochten we nogmaals genieten van ‘Nothing Like The Oldschool’. Wat een heerlijke set en wat een heerlijke avond!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 3 mensen, lachende mensen, binnen

Deze avond was een perfect eerbetoon aan Warface, zijn sound en zijn prestaties binnen de scene. De avond was gevuld met kickrolls, de bekende Warface kick en het rauwste segment binnen de hardstyle-scene. Je wist wat je kon verwachten op muzikaal gebied, maar mijn verwachting zijn zeker overtroffen! Hoewel het warm was in de zaal, was er genoeg ruimte om los te gaan, kon je goed chillen en kijken naar de show vanaf de tribune en was de sfeer ongekend goed. Kleine verbeter punten waren het omwisselen van borg van het kluisje voor Red Bull, dit was een vreemde keuze. En de warmte in de zaal. Buiten dat was de avond een hoogtepunt qua feesten dit jaar. Een grote pet af voor Youri en Art Of Dance: We have lived for this!

Foto’s via Facebook-pagina Art of Dance

Beoordeling

  • Line-up85%
  • Geluid80%
  • Stage75%
  • Sfeer95%
  • Locatie80%

Overall
waardering

83%

Deze avond was een perfect eerbetoon aan Warface, zijn sound en zijn prestaties binnen de scene. De avond was gevuld met kickrolls, de bekende Warface kick en het rauwste segment binnen de hardstyle-scene. Je wist wat je kon verwachten op muzikaal gebied, maar mijn verwachting zijn zeker overtroffen! Hoewel het warm was in de zaal, was er genoeg ruimte om los te gaan, kon je goed chillen en kijken naar de show vanaf de tribune en was de sfeer ongekend goed. Kleine verbeter punten waren het omwisselen van borg van het kluisje voor Red Bull, dit was een vreemde keuze. En de warmte in de zaal. Buiten dat was de avond een hoogtepunt qua feesten dit jaar. Een grote pet af voor Youri en Art Of Dance: We have lived for this!

Reageren